Inilah Proses Kesan Rumah Hijau yang Memudaratkan

 


Bumi dilanda pemanasan global kerana kesan rumah hijau yang semakin meningkat. Ini menyebabkan suhu di permukaan Bumi meningkat 2-5 ° Celsius. Ini adalah bagaimana kesan rumah hijau berlaku.

Dipetik dari pelbagai sumber, kesan rumah hijau adalah proses pemanasan Bumi kerana penyerapan sinar inframerah dari matahari. Dari sinar ini, 30% dipantulkan kembali dan selebihnya diserap oleh Bumi. Walau bagaimanapun, pada masa ini kesan rumah hijau sebenarnya meningkat dan menyebabkan pemanasan global.


Proses kesan rumah hijau

Pada dasarnya, kesan rumah hijau adalah perkara semula jadi yang berlaku di permukaan Bumi. Dengan ini, suhu di Bumi akan terasa hangat dan jika tidak, suhu boleh mencapai -18 ° Celsius.


Walau bagaimanapun, gas gas rumah hijau yang berlebihan boleh menyebabkan atmosfer menjadi semakin nipis. Akibatnya, banyak cahaya matahari masuk dan menjadikan suhu di permukaan lebih panas.


Gas rumah hijau boleh berlaku secara semula jadi. Namun, ia juga boleh disebabkan oleh aktiviti industri yang sedang dilakukan secara intensif oleh manusia.


Beberapa aktiviti yang meningkatkan gas rumah hijau termasuk penggunaan pengangkutan bahan bakar fosil, peningkatan industri yang menggunakan bahan bakar fosil, menguraikan sisa organik dan menghasilkan gas metana.


Selain itu, pembalakan haram adalah salah satu penyebab kesan rumah hijau. Ini kerana pokok-pokok dapat menyerap gas karbon dioksida yang menyebabkan gas tersebut.


Akhirnya, sisa organik pertanian dan ternakan yang tidak dirawat dengan baik. Sebabnya, jika dibiarkan menyebabkan gas metana atau terbakar untuk menghasilkan karbon dioksida.


Sementara itu, contoh gas rumah hijau adalah CO2 (karbon dioksida), CH4 (metana), NO (nitrogen oksida), dan CFC (fluoro karbon klorin). Apabila gas naik ke atmosfer hingga ketinggian troposfer, ia akan membentuk lapisan yang membatasi Bumi.


Akibatnya, banyak cahaya matahari yang masuk ke Bumi dipantulkan kembali ke Bumi dan menjadikan suhu di permukaan lebih panas. Akhirnya, keadaan ini memudaratkan kehidupan manusia.


Apakah kesan kesan rumah hijau?

Terdapat beberapa kesan yang berlaku ketika kesan rumah hijau menyebabkan pemanasan global, iaitu meningkatkan suhu udara di Bumi menjadi lebih panas.


Kemudian, terjadinya perubahan iklim dengan peningkatan wap air sehingga curah hujan meningkat. Kemudian, pencairan ais di Kutub dan paras air di banyak kawasan meningkat.


Dengan peningkatan air, beberapa daerah akan mengalami bencana, seperti banjir, hakisan, kehilangan daratan, dan masuknya air laut ke daerah air tawar.


Kemudian, kesan kesan rumah hijau di lautan boleh merosakkan habitat haiwan laut. Ini kerana suhu air laut meningkat dan merosakkan terumbu karang dan habitat ikan.


Cara mengatasi kesan rumah hijau

Kesan rumah hijau dapat dikurangkan dengan menanam banyak pokok supaya lebih banyak karbon dioksida dapat diserap. Sebagai pertukaran, tahap oksigen di Bumi akan menjadi lebih baik.


Kemudian, amalkan gaya hidup yang sihat dan sihat. Ini dapat dilakukan dengan menggunakan kenderaan, basikal atau kereta elektrik yang mesra alam.


Selanjutnya, anda juga dapat mengehadkan penggunaan beg plastik dengan menukar ke beg yang dapat digunakan berkali-kali. Dengan begitu, sampah plastik yang kurang akan menghasilkan gas metana.


Ayuh, mari kurangkan kesan rumah hijau!

Inilah Proses Kesan Rumah Hijau yang Memudaratkan Inilah Proses Kesan Rumah Hijau yang Memudaratkan Reviewed by thecekodok on 4:25:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.