Kapal angkasa SpaceX diancam dilanggar oleh objek yang tidak diketahui


 Beberapa hari yang lalu, kapal angkasa SpaceX berjaya untuk kali kedua dengan mengawal empat angkasawan ke stesen angkasa International Space Station (ISS). Perjalanan itu kelihatan lancar tanpa gangguan yang ketara, tetapi sebenarnya ada ancaman perlanggaran dengan objek yang tidak dikenali.

Para kru di pesawat bernama Dragon nampaknya telah diperingatkan bahawa ada kemungkinan mereka mungkin terhempas dengan objek ini. "Pasukan NASA / SpaceX telah dimaklumkan mengenai kemungkinan perlanggaran oleh Komando Angkasa AS," kata jurucakap NASA Kelly Humphries.


"Objek yang dilacak diklasifikasikan sebagai tidak diketahui," tambahnya.


Karena jarak pendek, ada juga kemungkinan bahwa pesawat Naga tidak dapat melakukan manuver dengan cepat untuk menghindari kejadian itu, sehingga antisipasi dibuat jika terjadi kecelakaan. Nasib baik, perlanggaran itu tidak berlaku.


Komando Angkasa mengesahkan bahawa mereka telah memberi amaran kepada angkasawan di pesawat Naga. Tetapi analisis selanjutnya menyimpulkan bahawa mereka selamat.


Dikatakan bahawa jarak terdekat dengan objek adalah 45 kilometer, yang tidak jauh dari ukuran ruang. Tidak diketahui sama ada objek itu ruang sampah, asteroid atau sesuatu yang lain.


Dalam misi ini, empat angkasawan dari Amerika Syarikat, Jepun dan Perancis diangkut dengan kapsul Dragon SpaceX, menempuh perjalanan kira-kira 23 jam ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Pelancaran itu dilakukan di kemudahan landasan roket di Cape Canaveral, Florida.


Angkasawan yang menaiki kapsul Naga adalah Shane Kimbrough dan Megan McArthur dari NASA, Akihido Hoshide dari Jepun dan Thomas Pesquet dari Perancis. Mereka disertai oleh angkasawan lain yang sudah berada di ISS.



Kapal angkasa SpaceX diancam dilanggar oleh objek yang tidak diketahui Kapal angkasa SpaceX diancam dilanggar oleh objek yang tidak diketahui Reviewed by thecekodok on 8:33:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.