Kapal selam robot tanpa pemandu, canggih dan mematikan

 


Beberapa tentera di dunia mengembangkan kapal selam tanpa awak. Salah satunya adalah tentera Amerika Syarikat, merancang kapal selam yang dikendalikan oleh kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI) sehingga tidak perlu ada kru manusia di atas kapal.

Projek ini, yang dimulai pada pertengahan tahun lalu, dikendalikan oleh Office of Naval Research dan dikenali sebagai sistem senjata bawah laut yang autonomi. Banyak maklumat tentangnya masih diklasifikasikan, tetapi namanya disebut sebagai CLAWS.


CLAWS akan mempunyai sensor dan algoritma sehingga dapat menjalankan misinya sendiri. Sistem CLAWS akan tertanam dalam kapal selam robot bernama Orca buatan Boeing untuk Angkatan Laut AS.


Kapal selam autonomi sebenarnya bukan perkara baru dan dapat melakukan tugas tanpa penglibatan manusia. Walau bagaimanapun, teknologinya tidak cukup pintar dan fungsinya terhad.


Tugas yang diberikan mudah, misalnya mengesan lokasi tertentu. Jadi, teknologi ketenteraan AS yang terkini akan menjadikan kemampuan kapal selam autonomi menjadi lebih canggih, walaupun mereka dapat menembakkan senjata mereka sendiri di kemudian hari. Sebilangan pihak sebenarnya menentang perkara ini.


"Melengkapkan peranti autonomi dengan senjata mematikan adalah langkah penting dan juga risiko kemalangan," kata Stuart Russel, seorang akademik University of California Berkeley yang menganggap perkembangan ini berbahaya.


Bukan hanya tentera AS, tentera Britain dilaporkan juga membuat kapal selam autonomi. Pada pertengahan tahun lalu, pemerintah Inggeris mengalirkan USD 3,2 juta untuk memulakan pengembangan kapal selam berautonomi dan besar.


Kapal selam itu panjangnya 30 meter, lebih panjang daripada Boeing Orca. Keuntungan di masa depan adalah untuk pengintaian menjadi alat bersenjata anti-kapal selam. Ia juga dirancang untuk sukar dikesan.


"Saya gembira dengan potensi sistem autonomi dan kawalan jauh ini untuk meningkatkan kecekapan kita dan mengurangkan bilangan orang yang harus menghadapi bahaya," kata Tony Radaki, seorang pegawai Tentera Laut Britain.

Kapal selam robot tanpa pemandu, canggih dan mematikan Kapal selam robot tanpa pemandu, canggih dan mematikan Reviewed by thecekodok on 4:27:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.