Melinda terbuka mengenai sosok Bill Gates


 Bill Gates dan Melinda bercerai setelah 27 tahun berkahwin. Dalam perjalanan itu, mereka berdua sering saling memuji walaupun kadang-kadang ada riak ketika melalui rumah tangga.

"Melinda benar-benar pasangan yang setara. Dia sangat mirip dengan saya kerana dia optimis dan berminat dengan sains. Dia lebih baik berurusan dengan orang daripada saya," kata Gates beberapa waktu lalu.


Bill Gates mengahwini Melinda pada tahun 1994 dengan anak-anak bernama Jennifer Katharine (lahir 1996) dan Rory John (lahir 1999). Sementara itu, anak ketiga pasangan itu, Phoebe Adele, dilahirkan pada tahun 2002.



Nah, di tengah sibuk sebagai CEO Microsoft, Melinda mengatakan bahawa Bill Gates masih bersedia membawa anak sulungnya ke sekolah beberapa hari dalam seminggu. Bill melakukan ini dalam usaha untuk menolong isteri berkongsi tanggungjawab rumah tangga.


Bercakap oleh Melinda Gates, yang baru-baru ini bercakap dengan Ketua Pengarang US Business Insider Alyson Shontell dan dipetik oleh kami, perkara mudah yang dilakukan oleh Bill Gates sebenarnya memberi kesan besar kepada persekitaran sekolah anak-anak mereka.


"Kami berdua menyetujui sekolah yang kami anggap sesuai untuknya dalam jangka masa panjang. Dari rumah kami, jaraknya tidak jauh dengan kereta. Dan saya berpendapat bahawa akan ada bertahun-tahun memandu (untuk dihantar). Mungkin kita harus menunggu seminit dan masukkan ke dalamnya. ketika sekolah itu lebih besar. Bill sendiri menegaskan bahawa kita harus melakukannya pada masa itu. Dan dia berkata, "Saya akan membawanya", "kata Melinda


Kesediaan Bill Gates juga mengejutkan Melinda kerana pekerjaan suaminya sangat menuntut dan jarak ke pejabatnya agak jauh. Tetapi beberapa minggu kemudian, Melinda menemui sesuatu yang menarik apabila tiba gilirannya untuk mengambil Jenn.


"Ibu-ibu yang lain menghampiri saya dan berkata, 'Hei, adakah anda tahu apa yang berubah di dalam kelas?'" Dia mengenang.


Apa yang berlaku? Ya, nampaknya ada lebih banyak bapa yang membawa anak-anak mereka ke sekolah. Semuanya tidak dapat dipisahkan dari tindakan Bill Gates.


"Mereka (ibu) mengatakan sesuatu seperti, 'Ya, kami pulang ke rumah dan berkata kepada suami kami,' Jika Bill Gates, seorang CEO Microsoft, dapat membawa anak-anaknya ke sekolah, begitu juga anda!".


Nampaknya usaha Bill dan Melinda untuk berkongsi tanggungjawab rumah tangga juga memberi kesan kepada keluarga lain, bukan hanya keluarga mereka. Melinda juga mengatakan bahawa apa yang dilakukan oleh Bill membantu menjalin hubungan antara ayah dan anak.


"Bill dan anak-anak menyukai saat-saat di dalam kereta. Mendengar muzik bersama, (atau) sembang yang mereka lakukan selama bertahun-tahun - ini menunjukkan sisi lain dari dia (Bill) yang mungkin tidak dapat dilihat pada saat-saat lain," kata Melinda.


Melinda berasa sunyi setelah melahirkan Jen. Dia telah berhenti dari pekerjaannya sementara Bill sangat sibuk sebagai bos dan pengasas Microsoft. Dia kadang kala kesal dan merasakan bahawa mereka bukan pasangan yang setara.


"Ketika pertama kali bergelar Jen, saya merasa kesepian dalam perkahwinan kami. Bill adalah Ketua Pegawai Eksekutif Microsoft pada masa itu. Dia lebih sibuk, semua orang menginginkannya dan saya fikir, mungkin secara teori dia ingin mempunyai anak, tetapi kenyataannya adalah bukan perkara itu, "katanya.


Pada mulanya, mereka berpindah ke rumah ukuran biasa yang mereka pilih setelah mereka bertunang. Dia baik-baik saja dengan itu. Tetapi satu setengah tahun kemudian, mereka berpindah ke rumah yang sangat besar yang telah dibina Bill sejak dia bujang.


"Saya benar-benar tidak mahu pindah ke rumah. Sebenarnya, saya tidak fikir Bill dan saya sama tentang apa yang kami mahukan dan kami hanya mempunyai sedikit masa untuk membincangkannya," kata Melinda.


Jadi di tengah-tengah semua itu, Melinda merasakan dia mengalami krisis keyakinan diri. Melinda bukan lagi eksekutif perniagaan. Dia adalah ibu dengan anak kecil dan suami yang banyak bepergian dan mereka berpindah ke rumah gergasi. Melinda tertanya-tanya apa yang orang fikirkannya, kerana rumah itu bukan dia. Itulah saat di mana Melinda mulai bangkit untuk menjalin hubungan setara dengan suaminya.


"Kami telah menempuh perjalanan jauh sejak itu. Bill sering mengatakan dalam wawancara bahawa dia selalu mempunyai pasangan dalam semua yang dia lakukan. Itu benar, tetapi dia tidak selalu mempunyai pasangan yang sama. Dia harus belajar bagaimana menjadi setara dan aku harus belajar. bagaimana kita dapat melangkah setara, "kata Melinda.


Bill Gates juga mengakui bahawa dia suka mencuci pinggan mangkuknya sendiri. "Saya mencuci pinggan setiap malam. Orang lain menawarkan untuk melakukannya, tetapi saya suka melakukannya dengan cara saya," kata Gates.

Melinda terbuka mengenai sosok Bill Gates Melinda terbuka mengenai sosok Bill Gates Reviewed by thecekodok on 3:53:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.