Mengenang kekompakan Bill Gates dan Melinda

 


Berita perceraian Bill Gates dan Melinda Ann French mengejutkan masyarakat dunia. Orang ramai ingat lagi betapa dekatnya keduanya, salah satunya adalah berkomunikasi melalui Surat Surat Tahunan dan Yayasan Melinda Gates.

Sesiapa yang terlibat atau menyukai bidang komunikasi akan berminat mengikuti Surat Tahunan atau surat tahunan yang disampaikan oleh Bill Gates dan Melinda setiap tahun.


Kedua-dua Bill dan Melinda adalah pakar komunikasi. Surat tahunan ini ditulis secara langsung oleh mereka berdua. Mereka sangat berhati-hati dalam menggunakan pelbagai teknik penulisan dan penyampaian untuk menjadikan maklumat yang kompleks mudah difahami dan menarik untuk dibaca.


Penulis 'Five Stars: The Communication Secrets to Get from Good to Great', Carmine Gallo, melalui tulisannya yang diterbitkan di Forbes, menyatakan bahawa 'Surat 2021 Bill dan Melinda Gates' menyampaikan maklumat berdasarkan data mengenai wabak itu secara menarik cara.


"Pertunangan sangat penting kerana jika orang tidak memahami sains, mereka cenderung untuk bertindak berdasarkan maklumat itu," katanya seperti dikutip oleh Forbes, Selasa (4/5/2021). Gallo juga merangkum 3 strategi komunikasi yang menjadikan surat tahunan Bill dan Melinda menarik.


1. Menggunakan bahasa yang sangat sederhana

Sebilangan besar pakar cuba menarik perhatian orang dengan seberapa banyak yang mereka tahu. Mereka menggunakan kata-kata besar dan jargon misterius yang hanya dapat difahami oleh beberapa orang di luar ladang.


Komunikator yang berkesan, seperti Bill dan Melinda, melakukan sebaliknya. Semakin kompleks topiknya, semakin mudah perkataan yang mereka gunakan. Bill dan Melinda juga sering membuat ayat pendek untuk menjadikannya lebih mudah diingat. Oleh itu, ayat yang sering disebut dalam surat tahunan adalah pendek. Singkat, tetapi mereka bercakap banyak:


2. Menggunakan metafora biasa

Bill memfokuskan kepada cara mencegah wabak masa depan. "Pertama, kita perlu mengetahui wabak penyakit secepat itu, di mana sahaja ia berlaku," tulisnya.


Sekiranya virus itu ternyata sangat berjangkit atau baru, Bill mengesyorkan agar sekumpulan orang yang tahu terlebih dahulu mengambil tindakan. Dia menggunakan kiasan untuk menjelaskan perkara ini:


Kumpulan ini seperti pasukan penembak di tengah wabak. Sama seperti ahli bomba, mereka adalah profesional terlatih yang bersedia untuk bertindak balas terhadap kemungkinan krisis dalam sekelip mata.


Seperti anggota bomba dalam latihan berterusan, responden ini perlu menjalankan 'latihan' secara berkala yang mensimulasikan wabak dunia nyata. Ia sama dengan permainan perang di mana tentera bersedia untuk berperang dalam kehidupan nyata.


Bill dan Melinda percaya bahawa otak manusia memproses dunia dalam metafora. Mereka cuba membuat analogi kompleks lebih konkrit.



3. Berkongsi cerita untuk menyokong data

"Salah satu perkara yang paling saya rindui sepanjang tahun lalu adalah perjalanan untuk melihat sendiri asas kami di tempat kerja. Di rumah kami, saya menyiarkan gambar wanita yang saya temui pada setiap perjalanan ini. Sekarang, saya bekerja dari rumah melihat wajah mereka sepanjang masa., "tulis Melinda.


Melinda percaya pada kekuatan bercerita. Dia sering menggunakan kisah benar dari orang yang dia temui atau tahu untuk menyokong hujah dan datanya.


Sebagai contoh, Melinda membuat hujah: "Sekiranya pemerintah mengabaikan kenyataan bahawa pandemi dan kemelesetan mempengaruhi wanita secara berbeza, ini akan memanjangkan lagi krisis dan memperlambat pemulihan ekonomi bagi semua orang."


Semasa perbincangan, Melinda menunjukkan gambar wanita yang kisahnya diceritakannya. Salah satunya, Melinda pernah memberitahu sekumpulan ibu yang dia temui di Indonesia.


"Ini adalah sekumpulan wanita yang saya temui di Indonesia pada tahun 2017. Salah satunya adalah Ibu Suparti, yang memegang tablet," tulisnya. Kemudian dia memberitahu perkembangan wanita itu. Melinda dan Bill percaya bahawa data memang memberikan maklumat, tetapi cerita dapat membuatnya lebih mendalam.


Dari ketiga strategi tersebut, Gallo mengatakan "Surat 2021 Bill dan Melinda Gates" patut dibaca sepenuhnya untuk pemahaman yang lebih baik mengenai pandemik COVID-19, pelajaran yang telah dipelajari oleh para saintis yang akan menyelamatkan nyawa di masa depan, dan nasihat praktikal tentang bagaimana untuk kita dapat mencegah wabak itu menjadi wabak global yang lain.


"Ada banyak informasi dalam surat itu, tapi alhamdulillah Bill dan Melinda membuatnya mudah dimengerti," katanya.


Kini, Bill dan Melinda sudah bercerai secara rasmi. Berita ini memang telah menghancurkan hati semua pihak yang mengagumi mereka berdua. Tetapi perpaduan antara Bill dan Melinda tidak berakhir. Peminat mereka berdua akan terus melihatnya, salah satunya adalah melalui surat tahunan Bill and Melinda Gates Foundation.


Perkara ini telah dinyatakan oleh Bill dan Melinda. Ketika mengumumkan perceraian, kedua-duanya bersetuju bahawa walaupun mereka menamatkan perkahwinan, mereka masih bersama dalam menjalankan misi kemanusiaan.


"Selama 27 tahun terakhir, kami telah membesarkan tiga anak yang luar biasa dan membina sebuah landasan yang berfungsi di seluruh dunia untuk membolehkan semua orang menjalani kehidupan yang sihat dan produktif. Kami terus berkongsi kepercayaan dalam misi itu dan akan meneruskan kerja sama kami sebagai asas. Bagaimanapun kita tidak lagi percaya bahawa kita dapat tumbuh bersama sebagai pasangan pada fasa seterusnya kehidupan kita, ”tulis kedua-duanya.

Mengenang kekompakan Bill Gates dan Melinda Mengenang kekompakan Bill Gates dan Melinda Reviewed by thecekodok on 3:56:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.