Misi Armageddon di Dunia Nyata Mencegah Kiamat Asteroid

 


Misi Armageddon yang dramatik sebenarnya akan dilaksanakan oleh NASA. Mereka akan memesongkan asteroid yang berpotensi melanda Bumi. Misi ini berada dalam program yang dinamakan Double Asteroid Redirection Test (DART).

DART adalah percubaan untuk memesongkan asteroid yang berpotensi memukul Bumi. DART diawasi oleh Cubesat dari Badan Angkasa Itali. Kemudian, Agensi Angkasa Eropah (ESA) akan menghantar kapal angkasa HERA dua tahun kemudian untuk memeriksa hasil kerja DART.


"Kami sangat gembira dengan keputusan agensi angkasa Eropah untuk membiayai misi Hera. Ini adalah bahagian penting dari percubaan pertama umat manusia untuk membelokkan asteroid," kata kenyataan jurucakap kempen #SupportHera.



"Suatu hari nanti, misi Hera akan sangat penting untuk melindungi planet kita dari asteroid," tambahnya.


Misi ini dijadualkan melancarkan roket SpaceX Falcon 9 pada tahun 2021. Dianggarkan bahawa misi ini akan mencapai sistem asteroid kembar Didymos pada bulan Oktober 2022 dan melumpuhkan komponen sistem yang lebih kecil, iaitu Didymoon atau Dimorphos. Didymoon adalah satelit Didymos berukuran 165 meter.


DART direka untuk hentaman kinetik, yang bermaksud bertujuan untuk memukul objek dengan sengaja dalam usaha mendorongnya. Sekiranya berjaya, kaedah ini berpotensi digunakan untuk memindahkan asteroid yang mengancam Bumi ke jalan yang lebih selamat.


Kemudian, teleskop di Bumi akan mendokumentasikan bagaimana misi ini mempengaruhi Didymoon dan orbitnya di sekitar Didymos.


Namun, Didymos bukanlah ancaman bagi Bumi. Dia hanya subjek ujian yang diharapkan dapat menjadi pengalaman berharga dalam belajar melindungi planet Bumi dari ancaman serupa di masa depan, seperti yang ditulis CNET, Sabtu (29 // 5/2021).

Misi Armageddon di Dunia Nyata Mencegah Kiamat Asteroid Misi Armageddon di Dunia Nyata Mencegah Kiamat Asteroid Reviewed by thecekodok on 12:07:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.