Misteri bangunan batu di Arab Saudi, lebih tua dari piramid

 


Beberapa waktu yang lalu, banyak struktur misteri yang dibina dari batu ditemui di Arab Saudi. Masih mengandung misteri apa tujuannya, dalam teori baru struktur tersebut dianggap sebagai tempat ritual untuk pengorbanan binatang.

Lebih dari seribu struktur seperti itu telah dijumpai di Arab Saudi dengan usia kira-kira 7,000 tahun, lebih tua dari Piramid atau Stonehenge. Bentuknya bervariasi, tetapi biasanya berbentuk segi empat, banyak terdiri dari dua tempat dan dihubungkan oleh dua dinding.


Hal ini juga menunjukkan bahawa sebahagian dari mereka memiliki bilik di tengah. Penyelidikan terkini juga menyimpulkan bahawa tempat ini adalah untuk tujuan ritual bagi penduduk pada zaman itu dan bahawa mereka juga merupakan sebahagian dari pemujaan ternakan.


Gerai itu mungkin digunakan untuk mengorbankan ternakan secara berkumpulan. Jenis haiwan termasuk lembu, kambing, domba dan rusa.


"Struktur ini di Arab barat laut mewakili pemandangan monumental dan merupakan yang pertama skala di mana sahaja di dunia, mendahului Stonehenge lebih dari 2.500 tahun," kata Melissa Kennedy, wakil pengarah Arkeologi Udara dalam projek Kerajaan Arab Saudi (AAKSA) .


"Struktur misterius ini sekarang dapat ditafsirkan sebagai pemasangan ritual pada tahun 6,000 SM dengan penggalian terbaru yang mengungkapkan bukti paling awal mengenai pemujaan di semenanjung Arab," kata pasukan penyelidik .


Dikatakan bahawa tugu batu ini jauh lebih kompleks daripada yang difikirkan sebelumnya. "Kami menganggap pemandangan ini sangat monumental. Kami membicarakan lebih dari seribu persegi panjang. Ia dijumpai di kawasan seluas lebih dari 200 ribu kilometer persegi dan bentuknya sangat serupa, jadi mungkin ritualnya sama," katanya tambah.


Penyelidikan mengenai struktur misterius ini dibiayai oleh Suruhanjaya Diraja untuk Al Ula, yang dibentuk oleh pemerintah Arab Saudi untuk memelihara warisan masa lalu yang zamannya jauh lebih kuno daripada sebelum Islam muncul di Arab Saudi.


Adapun persembahan binatang pada masa lalu, ia mungkin ditujukan untuk dewa atau kekuatan ghaib yang berkaitan dengan ternakan. Memandangkan tidak ada penulisan yang tersedia pada masa itu, para penyelidik tidak pasti kepercayaan apa yang mereka pegang.


"Senibina ini menunjukkan bahawa penggunaannya melibatkan unsur proses," tim penyelidik menulis dalam sebuah artikel di Antiquity.

Misteri bangunan batu di Arab Saudi, lebih tua dari piramid Misteri bangunan batu di Arab Saudi, lebih tua dari piramid Reviewed by thecekodok on 3:18:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.