Nasib Huawei di China: Ditolak oleh Oppo dan Vivo, dihimpit oleh Xiaomi


 Huawei pernah menjadi penguasa pasaran HP di China, tetapi sekarang pasaran telah merosot dan diserap oleh pesaingnya

Sebenarnya ini tidak pelik, tetapi penurunan penjualan telefon bimbit Huawei sebelum ini hanya berlaku di luar China. Penjualannya di China sebenarnya meningkat sejak Huawei dikalahkan oleh pemerintah Amerika Syarikat melalui pelbagai blok.


Tetapi sekarang penjualan telefon bimbit Huawei di China juga tersekat. Dari Januari hingga Mac 2021 Huawei hanya menghantar 90.7 juta telefon bimbit, yang sebenarnya meningkat 36% dari tahun ke tahun, tetapi Q1 2020 adalah permulaan wabak COVID-19.



Dari segi pangsa pasar, pada suku terakhir Huawei hanya menguasai 16% pangsa pasar di China, turun dari 30% pada Q2 2020. Penurunan ini adalah kesan pengetatan peraturan sekatan, di mana Huawei tidak dapat menggunakan teknologi yang dibuat oleh syarikat AS.


Akibatnya, mereka tidak dapat memesan cip dari TSMC dan banyak pembekal komponen lain. Jadi sekarang HP Huawei tidak hanya dilengkapi dengan Perkhidmatan Mudah Alih Google (GMS), tetapi juga tidak mengandungi komponen atau teknologi yang dibuat di AS.


Peranti tanpa GMS juga cukup menyakitkan bagi pengguna yang terbiasa menggunakan pelbagai perkhidmatan Google di telefon bimbit lain. Oleh itu, adalah wajar bahawa peranti Huawei, tidak kira seberapa baik spesifikasi dan kemampuan kamera, kini semakin hilang semangat.


Sebenarnya, jika keadaan penyekat tidak berubah, tidak mustahil Huawei akan menghentikan sementara penghantaran telefon bimbitnya secara keseluruhan.


Penurunan pangsa pasar Huawei di China adalah peluang bagi pesaingnya untuk menyerap pasaran yang ditinggalkan oleh Huawei, seperti Oppo, Vivo dan Xiaomi. Kini Vivo adalah peneraju pasaran di China dengan pangsa pasar 24%, meningkat dari 17% pada Q1 2020.


Kemudian Oppo diikuti dengan margin tipis, iaitu pangsa pasar 23%. Oppo mendapat faedah daripada permintaan tinggi untuk telefon bimbit 5G dan juga strategi Oppo dalam siri Reno, yang merupakan peranti yang agak murah tetapi mempunyai spesifikasi yang tinggi.


Huawei masih berada di kedudukan ke-3, tetapi Xiaomi berada di kedudukan ke-4 dengan pangsa pasar 15%. Kemudian di tempat ke-5 adalah Apple, yang bahagian pasarannya meningkat dari 9% pada Q1 2020 menjadi 13% pada Q1 2020, yang dibantu oleh kehadiran siri iPhone 12.

Nasib Huawei di China: Ditolak oleh Oppo dan Vivo, dihimpit oleh Xiaomi Nasib Huawei di China: Ditolak oleh Oppo dan Vivo, dihimpit oleh Xiaomi Reviewed by thecekodok on 5:00:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.