Pandemik Meningkatkan Pendapatan dan Pengguna Twitter Baru

 


Twitter melaporkan pendapatannya untuk suku pertama tahun 2021 di mana mereka mengalami pertumbuhan pengguna baru serta peningkatan pendapatan berkat pandemi COVID-19.

Twitter mempunyai 199 juta pengguna aktif setiap hari pada suku pertama 2021, meningkat 20% berbanding 166 juta pengguna tahun lalu.


Twitter sendiri berkembang lebih pantas di luar Amerika Syarikat sepanjang tahun lalu, di mana pengguna aktif harian antarabangsa meningkat dari 133 juta pada suku pertama 2020 menjadi 162 juta pada suku akhir 2020, meningkat 22%.


Peningkatan ini nampaknya merupakan hasil dari pandemi yang sedang berlangsung, begitu juga dengan pilihan raya AS yang berlangsung beberapa saat dari sebelum hingga selepas pilihan raya. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa Twitter berjaya meningkatkan prestasinya dengan baik.


Dari segi pendapatan, Twitter juga mengalami peningkatan pada suku pertama 2021, mencapai USD 1,04 bilion, naik 28% dari tahun ke tahun dan keuntungan bersih mencapai USD 68 juta. Setahun yang lalu dalam tempoh yang sama, Twitter kehilangan USD 8 juta. Jadi, kenaikan ini dianggap cukup ketara.

Twitter sebelum ini telah memberi amaran bahawa pertumbuhan pengguna yang lebih cepat pada tahun 2020 tidak mungkin berulang pada tahun 2021. Walaupun ia masih meningkat, pertumbuhan tersebut tidak akan begitu ketara seperti pada tahun 2020.


Dalam suratnya kepada para pemegang saham, Twitter mengatakan bahawa lonjakan yang signifikan berkaitan dengan pandemi pada tahun 2020 boleh mengakibatkan kadar pertumbuhan pengguna dua tahun rendah dari tahun ke tahun untuk baki tahun 2021.

Pandemik Meningkatkan Pendapatan dan Pengguna Twitter Baru Pandemik Meningkatkan Pendapatan dan Pengguna Twitter Baru Reviewed by thecekodok on 2:35:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.