Pengguna Aktif Bulanan Windows 10 tembus 1.3 Billion

 


Pada bulan Mac 2020, seorang pegawai Microsoft mengatakan bahawa Windows 10 dipasang pada 1 miliar peranti aktif, dan sekarang pada akhir bulan April, jumlahnya telah melebihi 1.3 bilion peranti aktif.

Salah satu penyebab pertumbuhan yang ketara ini adalah pandemik COVID-19. Semasa wabak ini, lebih banyak orang membeli PC kerana memerlukan peranti untuk berfungsi dan belajar dari jauh.


Pencapaian ini tentunya memberangsangkan bagi Microsoft, terutamanya pasukan Windows 10. Sebabnya adalah kerana mereka memerlukan masa yang lama untuk memecahkan tanda pengguna 1 bilion. Sebenarnya, masa yang diperlukan untuk mencapai sasaran tersebut dijangka 2 tahun dari sasaran awal.



Pada tahun 2015 Microsoft mengatakan mereka menjangkakan Windows 10 akan dipasang pada 1 bilion peranti pada akhir tahun 2018. Angka itu adalah jumlah semua peranti yang dirancang untuk menjalankan sistem operasi.


Termasuk PC desktop, komputer riba, tablet, Windows Phone, Xbox One, Surface Hub, HoloLens, dan pelbagai peranti IoT.


Dalam panggilan pendapatan Q3 untuk tahun fiskal 2021, seorang jurucakap Microsoft mengatakan permintaan tinggi untuk PC membantu mereka mencapai pendapatan USD 41.7 bilion pada suku tersebut.


Ketua Pegawai Kewangan Microsoft Amy Hood mengatakan pasaran PC ketika ini benar-benar kuat walaupun kekurangan cip. Sebenarnya, menurut Microsoft, konsol Xbox mempunyai kesan yang lebih besar daripada PC kerana kekurangan cip ini.


Pendapatan Microsoft dari Surface meningkat menjadi USD 1.5 bilion pada suku tersebut, meningkat 12% dari tahun ke tahun. Kemudian pendapatan dari penjualan OEM Windows meningkat 10%, yang disebabkan oleh peningkatan permintaan untuk PC. Kemudian secara khusus untuk suku ini, pendapatan Windows Pro bukan Pro meningkat sebanyak 44%.

Pengguna Aktif Bulanan Windows 10 tembus 1.3 Billion Pengguna Aktif Bulanan Windows 10 tembus 1.3 Billion Reviewed by thecekodok on 4:21:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.