Perhatian! Foto Google tidak lagi percuma bermula esok


 Google akan menghentikan perkhidmatan penyimpanan foto percuma di Foto Google mulai 1 Jun esok, dan gambar atau video yang dimuat naik ke perkhidmatan akan mengurangkan penyimpanan percuma sebanyak 15 GB.

Keputusan untuk menghentikan penyimpanan percuma ini diumumkan pada bulan November 2020. Langkah ini sepertinya diambil untuk meningkatkan jumlah pelanggan berbayar Google One, yang perlu dibayar setiap bulan untuk kapasiti 100GB.


Nasib baik, foto yang telah dimuat naik ke Foto Google sebelum 1 Jun tidak akan mengurangkan penyimpanan percuma sebanyak 15 GB itu. Jadi, ini adalah masa yang tepat untuk memeriksa foto anda yang belum disimpan ke Foto Google, kerana hari ini, Isnin (31/5/2021), adalah hari terakhir untuk mendapatkan kapasiti penyimpanan percuma di Foto Google.



Kemudian, Google akan memberitahu pengguna apabila kapasiti 15GB percuma hampir penuh. Google juga dapat memberikan anggaran berapa lama penyimpanan percuma akan bertahan, yang dihitung dari rata-rata foto atau video yang dimuat naik.


Google juga menyediakan ciri baru untuk menyusun foto dan video yang disimpan. Yaitu untuk mencari video yang terlalu besar dan gambar kabur. Tujuannya adalah untuk memaksimumkan kapasiti yang ada.


Sehingga November 2020, terdapat lebih dari 4 trilion foto yang tersimpan di Google Photos. Kemudian setiap minggu sekitar 28 bilion foto dan video baru dimuat naik ke perkhidmatan.


Sebelum ini, Google memang menjadikan penyimpanan foto termampat percuma di Foto Google. Simpan foto baru akan mengurangkan catuan semasa untuk menyimpan ukuran asal.


Foto yang dimampatkan ini sebelumnya dinamakan oleh Google dengan nama 'berkualiti tinggi', yang sebenarnya cukup memadai untuk digunakan pada peranti mudah alih seperti telefon bimbit dan tablet. Tetapi pada masa akan datang, foto yang dimampatkan ini akan dipanggil sebagai 'simpanan simpanan oleh Google.


Pengguna juga dapat memilih untuk memuat naik foto dengan resolusi asalnya, yang tentunya akan memakan lebih banyak ruang daripada yang dimampatkan.


Khusus untuk pengguna Google Pixel, terdapat beberapa syarat yang berbeza dengan pengguna telefon bimbit bukan Pixel.


Pixel 3A, Pixel 4, Pixel 4A, dan Pixel 5: Boleh menyimpan gambar 'penyimpanan simpanan' tanpa had secara percuma.

Pixel 3: Dapat menyimpan foto dan video 'kualiti asli' tanpa had secara percuma sehingga 1 Januari 2022. Selepas itu, anda boleh menyimpan foto 'penyimpanan simpanan' tanpa had secara percuma.

Pixel 2: Dapat menyimpan foto 'kualiti asli' hingga 16 Januari 2021 (sudah berakhir), dan dapat menyimpan foto 'penyimpanan simpanan' tanpa had secara percuma.

Pixel: Boleh menyimpan gambar dan video 'kualiti asli' tanpa had secara percuma selagi telefon bimbit masih hidup.

Perhatian! Foto Google tidak lagi percuma bermula esok Perhatian! Foto Google tidak lagi percuma bermula esok Reviewed by thecekodok on 3:38:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.