PlayStation bekerjasama dengan Discord dari awal 2022

 


PlayStation baru saja mengumumkan kerjasama dengan Discord pada awal 2022. Dijadualkan bahawa aplikasi sembang ini akan bergabung dengan PlayStation Network untuk pelbagai pengalaman permainan yang menyeronokkan.

Sebelum ini, Microsoft baru-baru ini menawar $ 10 bilion  untuk memperoleh Discord. Tetapi sayangnya, perjanjian itu gagal kerana beberapa sebab.


Dua minggu selepas berita mengenai perjanjian Microsoft yang gagal dengan Discord, PlayStation mengumumkan kerjasama dengan perkhidmatan komunikasi ini. Mereka mengatakan bahawa mereka akan mengintegrasikan Discord dengan konsol PlayStation.


"Kami terus mencari cara baru untuk membolehkan pemain di seluruh dunia berhubung antara satu sama lain, menjalin persahabatan dan komuniti baru, serta pengalaman yang menyeronokkan dan kenangan abadi," tulis Presiden dan CEO Sony Jim Ryan.


Masih belum diketahui apakah penyatuan PlayStation akan lebih maju dan lebih baik daripada Xbox yang belum diketahui. Ini kerana Xbox telah mengintegrasikan platform mereka dengan Discord, tetapi masih terhad.


Mereka juga tidak menjelaskan apa maksud perjanjian ini untuk pemain, PS4 dan PS5 serta aplikasi Discord itu sendiri. Salah satu perkara yang jelas adalah bahawa aplikasi sembang akan dihubungkan dengan PlayStation untuk memberikan komunikasi yang lebih lancar di seluruh konsol dan peranti mudah alih.


Sebenarnya perkongsian baru yang dibentuk oleh Sony, dianggap sebagai kelebihan baru bagi peminat. Kerana Sony telah menutup ciri Komuniti PlayStation di PS4. Sehingga kehadiran Discord dapat menjadi alternatif untuk terus berhubung dengan masyarakat.


Kerjasama Sony ini adalah langkah bijak. Terutama apabila anda melihat Discord adalah nama besar dalam komuniti permainan yang mempunyai 140 juta pengguna aktif bulanan yang cukup mengejutkan pada Disember 2020.

PlayStation bekerjasama dengan Discord dari awal 2022 PlayStation bekerjasama dengan Discord dari awal 2022 Reviewed by thecekodok on 3:22:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.