Ramalan 5G Dapat Menghancurkan Dominasi PlayStation

 


Kedatangan 5G sebagai standard global terkini juga akan membawa perubahan kepada industri permainan. Malah rangkaian generasi kelima ini diramalkan akan menggantikan dominasi konsol permainan seperti PlayStation dan Xbox.

Menurut Pengarah Square Enix, Naoki Yoshida, konsol permainan boleh menjadi usang apabila penembusan 5G menjadi lebih meluas dan ketika televisyen tidak lagi menjadi medium utama permainan.


"Ketika 5G menjadi standard global, akan ada saatnya kita dapat memindahkan gambar ke perangkat apa pun," kata Yoshida kepada Financial Times.



"Pemain dapat menikmati pengalaman permainan berkualiti tinggi di mana-mana peranti tanpa terikat pada alat permainan atau monitor TV. Kami menuju ke arah itu, dan saya tidak fikir virus Corona akan memperlambat pergeseran ini," lanjutnya.







Dari ramalannya, Yoshida nampaknya menunjukkan bahawa permainan awan akan dapat menggantikan pengalaman bermain menggunakan konsol. Dengan permainan awan dan sambungan 5G yang lebih pantas, permainan AAA dapat dimainkan di komputer riba dengan spesifikasi sederhana.


Tetapi banyak penganalisis dalam industri permainan tidak percaya permainan awan dapat mengakhiri penguasaan konsol. Dua konsol permainan yang dilancarkan akhir tahun lalu, PS5 dan Xbox Series X, masih mendapat permintaan tinggi sehingga stok terus habis.


Pada 31 Mac, Sony telah menjual 7.8 juta unit PS5 sejak dilancarkan pada akhir tahun lalu. Mereka merancang untuk menjual sekurang-kurangnya 14.8 juta unit pada tahun kewangan mereka mulai April 2021.


Menurut Yoshida, permintaan tinggi untuk konsol permainan sekarang juga dipengaruhi oleh pandemi COVID-19, yang memaksa banyak orang tinggal di rumah.


"Dengan konsol rumah, anda harus duduk di depan TV ... dan menghidupkan dan menunggu peranti dihidupkan, jadi ini memakan masa untuk hiburan," kata Yoshida.


"Dengan adanya kebijakan menginap di rumah, ada lebih banyak peluang untuk dihidupkan (konsol permainan)," dia menyimpulkan.

Ramalan 5G Dapat Menghancurkan Dominasi PlayStation Ramalan 5G Dapat Menghancurkan Dominasi PlayStation Reviewed by thecekodok on 8:29:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.