Sony Mula Kaut Keuntungan dari PS5

 


Sony pernah mengakui bahawa mereka menjual PlayStation 5 (PS5) dengan kerugian, yang bermaksud menjual pada harga yang lebih rendah daripada harga pengeluaran.

Namun, mulai bulan Jun depan, Sony telah memperoleh pulangan pelaburan dan mula mengaut keuntungan dari penjualan PS5. Mereka mengatakan ini dalam persembahan kepada para pelabur mereka.


Pencapaian ini cukup pantas, memandangkan Sony terus meningkatkan pengeluaran PS5 untuk memenuhi permintaan pasaran, ditambah dengan kekurangan cip global semasa.



Perlu diingat, faedah ini hanya dapat diperoleh dari versi standard PS5, yang dilengkapi dengan pemacu Bluray 4K Ultra HD yang berharga USD 100 lebih tinggi daripada versi digital. Masih belum diketahui apakah Edisi Digital PS5 juga telah menghasilkan pelaburan dan dapat menjana keuntungan bagi Sony.


Pada 31 Mac, Sony telah menjual 7.8 juta unit PS5 sejak dilancarkan pada akhir tahun lalu. Mereka merancang untuk menjual sekurang-kurangnya 14.8 juta unit pada tahun kewangan mereka mulai April 2021.


Pada hari pelabur, pengumuman menarik dari Sony bukan hanya itu. Sebagai gantinya, mereka juga mengumumkan permainan yang akan diluncurkan kembali untuk platform PC, yaitu Uncharted 4: Thief's End, yang sebelumnya hanya tersedia secara eksklusif di PS4 dan PS5.


Sony sebelum ini berjanji akan membawa permainan PlayStation yang lebih eksklusif ke PC, dan mereka tidak segan untuk menyatakan sebabnya. Itulah kelebihan besar yang dapat diperoleh Sony dari permainan ini.


Contohnya ialah permainan Horizon Zero Dawn, yang baru-baru ini diluncurkan kembali untuk platform PC, mendapat pulangan pelaburan (ROI) sebanyak 250%. Atau dengan kata lain, keuntungan yang diperoleh Sony dari permainan tersebut adalah 250% berbanding pelaburan yang dibelanjakan oleh Sony.

Sony Mula Kaut Keuntungan dari PS5 Sony Mula Kaut Keuntungan dari PS5 Reviewed by thecekodok on 10:36:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.