WhatsApp kucar kacir Mengenai Peraturan Privasi

 


Peraturan privasi WhatsApp, yang mengharuskan pengguna bersetuju untuk berkongsi data tertentu di Facebook, nampaknya semakin tidak jelas. Ini akan dilaksanakan pada Februari 2021 dan kemudian ditangguhkan pada Mei 2021. Sebenarnya, WhatsApp memperpanjang tarikh akhir sekali lagi sehingga tidak membatasi fitur tersebut.

Pada mulanya, jika pengguna tidak setuju dengan peraturan privasi pada 15 Mei, fungsi penting untuk mengirim mesej akan dihapus secara beransur-ansur. Malah akaun pengguna akan masuk ke mod tidak aktif dan akan diancam akan dihapuskan kemudian.


Semasa pengembangannya, WhatsApp mengatakan ia tidak akan menghadkan fungsi dan ciri untuk pengguna yang tidak bersetuju dengan kemas kini privasi ini. Mereka mengatakan bahawa pendekatan ini diambil selama-lamanya.




"Mengingat perbincangan baru-baru ini dengan pelbagai pihak berkuasa privasi dan pakar, kami ingin memastikan bahawa kami tidak akan membatasi fungsi cara WhatsApp berfungsi bagi mereka yang belum menerima kemas kini," kata seorang jurucakap WhatsApp, seperti dikutip oleh The Verge.


Yang mengatakan, WhatsApp terpaut dalam menerapkan peraturan privasi pengguna ini. Mereka sememangnya mendapat tekanan dari banyak pengguna yang tidak setuju sehingga mereka disiasat oleh pemerintah beberapa negara.


Tidak ketinggalan perkhidmatan pesaing, terutama Telegram dan Signal, berjaya memanfaatkan kontroversi WhatsApp. Jumlah muat turun untuk kedua-dua perkhidmatan telah meningkat dengan ketara walaupun belum mencapai tahap mengancam WhatsApp.


Ini mungkin yang menjadikan WhatsApp lebih lembut dan akhirnya tidak memberikan 'hukuman' walaupun pengguna tidak mahu menerima peraturan privasi. Namun, mereka tetap akan menghantar peringatan mengenai peraturan tersebut dengan harapan pengguna akan menerimanya kemudian.


WhatsApp mengatakan pengguna yang belum menyetujui kemas kini masih diberi peluang dan akan terus mendapat peringatan. Walaupun sekarang tidak diancam kehilangan fitur, aplikasi milik Facebook ini mengatakan pengguna akan tetap menerima peringatan ke depan.


"Kami akan terus mengingatkan pengguna dari semasa ke semasa dan mengizinkan mereka untuk menyetujui kemas kini, termasuk ketika mereka memilih untuk menggunakan pilihan ciri pilihan seperti berkomunikasi dengan perniagaan yang mendapat sokongan dari Facebook," kata WhatsApp.

WhatsApp kucar kacir Mengenai Peraturan Privasi WhatsApp kucar kacir Mengenai Peraturan Privasi Reviewed by thecekodok on 3:47:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.