WhatsApp tidak akan menghilangkan ciri-ciri pada akaun yang menolak kemas kini privasi


 Tidak lama dahulu, WhatsApp mengatakan pengguna yang tidak bersetuju dengan dasar privasi terbarunya selepas 15 Mei akan kehilangan beberapa ciri dan fungsi penting. Tetapi, nampaknya aplikasi pemesejan ini telah berubah pikiran.

Dalam pemberitahuan terbarunya, WhatsApp mengatakan ia tidak akan membatasi fungsi dan ciri untuk pengguna yang tidak setuju dengan kemas kini privasi ini. Mereka mengatakan bahawa pendekatan ini diambil selama-lamanya.


"Mengingat perbincangan baru-baru ini dengan pelbagai pihak berkuasa privasi dan pakar, kami ingin memastikan bahawa kami tidak akan membatasi fungsi cara WhatsApp berfungsi bagi mereka yang belum menerima kemas kini," kata seorang jurucakap WhatsApp, seperti yang dikutip oleh The Verge, Sabtu (29/5) / 2021).


Sejak pertama kali diumumkan awal tahun lalu, dasar privasi WhatsApp terus membingungkan pengguna. Sejauh mana mereka menangguhkan jadwal pelaksanaan kemas kini ini dari 8 Februari hingga 15 Mei, sehingga pengguna dapat memahami isi dasar baru.



Ramai pengguna berpendapat WhatsApp akan berkongsi lebih banyak data pengguna dengan Facebook. Walau bagaimanapun, WhatsApp menekankan bahawa kemas kini ini berkaitan dengan mesej yang dihantar ke akaun perniagaan, yang mungkin menyimpan data mereka di pelayan yang dimiliki oleh Facebook.


Menjelang tarikh akhir 15 Mei, WhatsApp mengumumkan tidak akan menghapus akaun pengguna yang belum menyetujui kemas kini pada tarikh itu. Tetapi lama-kelamaan, pengguna akan kehilangan beberapa ciri penting seperti kemampuan untuk menerima mesej dan panggilan telefon.


Dalam pengumuman yang sama, WhatsApp mengatakan pengguna yang belum menyetujui kemas kini masih diberi peluang dan akan terus mendapat peringatan. Walaupun sekarang tidak diancam kehilangan fitur, aplikasi milik Facebook ini mengatakan pengguna akan tetap menerima peringatan ke depan.


"Kami akan terus mengingatkan pengguna dari semasa ke semasa dan mengizinkan mereka untuk menyetujui kemas kini, termasuk ketika mereka memilih untuk menggunakan pilihan ciri pilihan seperti berkomunikasi dengan perniagaan yang mendapat sokongan dari Facebook," kata WhatsApp.


"Kami berharap pendekatan ini memperkuat pilihan yang dimiliki oleh semua pengguna walaupun mereka ingin berinteraksi dengan perniagaan atau tidak," katanya.

WhatsApp tidak akan menghilangkan ciri-ciri pada akaun yang menolak kemas kini privasi WhatsApp tidak akan menghilangkan ciri-ciri pada akaun yang menolak kemas kini privasi Reviewed by thecekodok on 12:15:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.