Whoosh .... Teknologi Pengecasan Xiaomi 8 Minit Bateri Langsung Penuh


 Xiaomi mempamerkan teknologi pengecasan pantas terbaru. Setelah memperkenalkan teknologi pengecasan pantas 120W dengan Mi 10 Ultra, kali ini vendor China memperkenalkan teknologi pengecasan pantas 200W.

Teknologi itu, yang disebut HyperCharge, didakwa dapat mengecas sepenuhnya bateri 4.000 mAh dalam masa lapan minit. Xiaomi menunjukkan teknologi ini menggunakan Mi 11 Pro yang diubahsuai dengan bateri 4.000 mAh.


Dalam video yang dimuat naik di Twitter, bateri Mi 11 Pro ditunjukkan mencapai kapasiti 50% dalam masa tiga minit. Untuk mengecas sepenuhnya bateri hanya memerlukan masa kurang dari lapan minit.



Xiaomi juga memperkenalkan teknologi pengecasan tanpa wayar 120W yang didakwa dapat mengecas sepenuhnya 4.000 bateri dalam masa 15 minit tanpa menggunakan kabel. Ini adalah penerus teknologi pengecasan tanpa wayar 80W yang diperkenalkan Xiaomi tahun lalu.


Masih menggunakan Mi 11 Pro yang diubah, teknologi pengecasan tanpa wayar 120W Xiaomi dapat mengecas bateri hingga 50% dalam tujuh minit, dan 100% dalam 15 minit, seperti yang dikutip dari The Verge, Isnin (31/5/2021).




Teknologi pengecasan pantas memang menjadi salah satu kawasan persaingan bagi vendor dari China. Selain Xiaomi, Oppo adalah salah satu pelopor di kawasan ini dengan teknologi VOOC.


Tahun lalu Oppo menunjukkan teknologi pengecasan pantas 125W, yang dapat mengecas sepenuhnya bateri 4.000 mAh dalam 20 minit. Tetapi teknologi ini belum dipasarkan secara komersial kerana telefon bimbit utama Oppo, Find X3 Pro, masih menggunakan teknologi 65W.


Teknologi pengecasan pantas yang melampau seperti ini biasanya menghasilkan haba berlebihan dan menjadikan kualiti bateri merosot dengan cepat. Dalam video tersebut, Xiaomi tidak menjelaskan langkah apa yang mereka ambil untuk mengelakkan kesan sampingan ini.


Itu belum diketahui kapan Xiaomi akan melancarkan telefon bimbit yang menyokong pengecasan pantas 200W dan pengecasan tanpa wayar 120W. Berdasarkan khabar angin terbaru, syarikat yang dibuat oleh Lei Jun akan melancarkan telefon pengecasan pantas 200W pada separuh kedua tahun ini.

Whoosh .... Teknologi Pengecasan Xiaomi 8 Minit Bateri Langsung Penuh Whoosh .... Teknologi Pengecasan Xiaomi 8 Minit Bateri Langsung Penuh Reviewed by thecekodok on 8:26:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.