100 Hari Robot Perserverance di Marikh, apa yang telah dilakukan?

 


Selasa, 2 Jun 2021, menandakan seratus tahun NASA's Perseverance rover di Mars. Apa yang telah dilakukan Perserverance selama 100 hari di Red Planet?

Perlu diketahui, Perseverance mendarat di Kawah Mars 'Jezero pada 18 Februari 2021, setelah melakukan perjalanan selama 203 hari dengan jarak 293 juta batu. Robot penerokaan angkasa yang paling maju juga membawa helikopter Ingenuity, yang menjadikan sejarah sebagai penerbangan pertama yang dibuat di planet lain.


Seperti dikutip dari Fox News, para saintis menyatakan bahawa selama 100 hari sejak kedatangan mereka di Marikh, Ketekunan dan Ingenuity sekurang-kurangnya telah melakukan enam perkara berikut:



- Menguji semua kamera dan instrumen

- Dihantar 75 ribu lebih gambar

- Ikut penerbangan helikopter Ingenuity dan dokumentasikannya

- Merakam suara di Marikh

- Mengeluarkan oksigen dari atmosfera

- Memulakan zon penerokaan pertama



100 hari (sol) di Marikh, dan merasa produktif:


Menguji semua kamera & instrumen

Dikembalikan 75,000+ gambar

Menggunakan #MarsHelicopter & menangkap penerbangannya

Bunyi Marikh yang dirakam

Pengambilan oksigen dari atmosfera

Bermula dari selatan ke zon penerokaan pertama


Ke hadapan. pic.twitter.com/ER5vWebqpb


- NASA's Perseverance Mars Rover (@NASAPersevere) 1 Jun 2021



Misi Perseverance, yang diketuai oleh anggota Laboratorium Jet Propulsion NASA, telah memulakan perjalanannya untuk melakukan penyelidikan astrobiologi, salah satunya merangkumi pencarian kehidupan mikroba kuno.


Ketekunan masih banyak yang harus dilakukan, termasuk meneruskan tugas mencirikan iklim dan geologi dan mengumpulkan dan menyimpan batu dan sedimen Martian. Semua pencapaian ini kemudiannya sangat penting untuk penjelajahan planet manusia.ba

100 Hari Robot Perserverance di Marikh, apa yang telah dilakukan? 100 Hari Robot Perserverance di Marikh, apa yang telah dilakukan? Reviewed by thecekodok on 12:44:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.