4 Nilai Kehidupan Move to Heaven


 Tidak lama dahulu, drama Move to Heaven, yang dilakonkan oleh Lee Je Hoon (Sang Geu) dan Tang Jun Sang (Geu Ru) telah menjadi perbualan hangat di dunia media sosial. Drama ini, yang menceritakan kisah kanak-kanak dengan sindrom Asperger, telah menyentuh banyak penonton.

Secara garis besar, drama Move to Heaven mengisahkan seorang kanak-kanak dengan sindrom Asperger yang tinggal bersama bapa saudaranya kerana ayahnya meninggal dunia. Mereka berdua meneruskan pekerjaan ayah mereka, iaitu sebagai pembersih trauma di mana mereka dipanggil oleh pelanggan untuk membersihkan tempat tinggal orang mati. Kerana mereka mempunyai watak dan tabiat yang berlawanan, mereka sangat sukar untuk disatukan.


Pada mulanya, Sang Gu, paman Geu Ru mengejar aset yang dimiliki oleh ayah Geu Ru. Namun, seiring berjalannya waktu, banyak rahsia terbongkar yang menjadikan kisahnya lebih menarik.


Berikut adalah 4 nilai kehidupan yang dapat dipelajari dalam drama Move to Heaven.


Semua yang hidup di dunia ini pasti akan mati

Drama Move to Heaven banyak bercerita mengenai kes kematian seseorang. Kisah ini juga merupakan peringatan bagi kita bahawa semua yang hidup di dunia ini akan merasakan kematian, tanpa terkecuali.


Menghormati Orang Lain dalam Kehidupan dan Selepas Kematian

Pekerjaan yang dilakukan Geu Ru dan ayahnya adalah bentuk penghargaan kepada si mati. Dengan membersihkan tempat tinggal terakhirnya tanpa rasa jijik sebelum dia meninggal, si mati akan merasa sangat dihargai. Ger Ru dan ayahnya juga mengambil barang-barang penting dan memberikannya kepada orang-orang yang sepatutnya menerimanya.


Kepentingan Bersikap Peka dan Prihatin kepada Orang di Sekitar

Terdapat begitu banyak kes kematian di Pindah ke Syurga yang tidak diketahui oleh jiran sekitarnya, sehingga mayat-mayat itu hanya dijumpai beberapa hari setelah kematiannya. Ini berlaku kerana kurangnya perhatian orang di sekeliling mereka terhadap orang lain.


Setiap orang mempunyai keistimewaan masing-masing

Seperti yang kita lihat, Geu Ru dalam drama Move to Heaven adalah seorang remaja dengan Asperger's Syndrome di mana Geu Ru mengalami kesukaran untuk berkomunikasi atau berinteraksi dengan orang lain. Namun, Geu Ru mempunyai kelebihan lain, dia sangat teliti dan mudah mengingat perkara yang baru dilihatnya, seperti alamat, nombor telefon, dan lain-lain. Malah Geu Ru membantu pihak pendakwa dalam menyelesaikan kes pembunuhan itu. Jadi, kita dapat menyimpulkan, di sebalik kekurangan seseorang, dia mesti mempunyai kelebihan dan keistimewaannya sendiri.

4 Nilai Kehidupan Move to Heaven 4 Nilai Kehidupan  Move to Heaven Reviewed by thecekodok on 3:57:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.