5 Idola Kpop Yang Bukan Dari Korea Selatan

 


Idola K-Pop umumnya didominasi oleh idola muda yang berasal dari negara mereka sendiri, Korea Selatan. Namun, di antara kumpulan boyband atau gadis Idol K-Pop, ternyata ada juga idola yang bukan berasal dari Korea Selatan. Idola K-Pop ini, warganegara asing atau bukan Korea, menjalani latihan di negara itu hingga akhirnya dia dapat debut sebagai idola K-Pop yang terkenal. Berikut adalah 5 Idola K-Pop yang bukan berasal dari Korea Selatan:

Karang Dita


Inilah idola K-Pop yang menjadi kebanggaan warganegara Indonesia, Dita Karang. Dita Karang adalah gadis dari Yogyakarta yang berjaya menjadi idola wanita K-Pop pertama dari Indonesia. Wanita yang biasa disebut Dita ini memulai debutnya dengan kumpulan gadis Secret Number pada 19 Mei 2020. Diketahui bahawa dia telah mengikuti pelajaran menari sejak kecil, Dita memang mempunyai kemahiran menari yang luar biasa. Jadi dalam formasi Secret Number, Dita dilantik sebagai penari utama. Oh ya, Dita juga mahir berbahasa Korea, anda tahu.


Lisa Blackpink


Siapa yang tidak mengenali Lisa Blackpink, wanita cantik yang terkenal dengan kemahiran menari yang luar biasa. Sudah diketahui umum bahawa Lisa adalah idola kpop dari Thailand. Wanita ini dengan nama sebenarnya Lalisa Manoban menjadi satu-satunya peserta yang lulus uji bakat hiburan YG di Thailand pada tahun 2010 yang lalu. Lisa juga menjalani latihan di Korea dan memulai debutnya dengan Blackpink pada tahun 2016. Walaupun dia bukan warganegara Korea Selatan, kemampuan Lisa untuk berbahasa Korea sangat berkemampuan. Tidak kurang juga dari warganegara Korea Selatan.


Tyuzu Twice


Peminat kumpulan gadis Twice pasti akrab dengan maknae Tyuzu ini. Gadis ini terkenal dengan wajahnya yang cantik. Tidak hairanlah bahawa dalam kumpulan gadis Twice, dia diposisikan sebagai kumpulan visual. Tyuzu sendiri adalah warganegara Taiwan yang merupakan anggota kumpulan gadis Twice. Sebelumnya, pada usia 12 tahun, Tyuzu berjaya lulus uji bakat dan dihantar ke Korea Selatan dan menjalani latihan di JYP Entertainment. Bersama Twice, nama Tyuzu semakin dikenali di dunia. Tyuzu malah berjaya menjadi wanita paling cantik di kedudukan pertama dalam versi '100 Paling Cantik 2019' TC Candler pada tahun 2019.


Jackson Wang

Teman duet Stephani Poetri dalam lagu I Love 3000 adalah idola K-Pop dari China di bawah naungan JYP Entertainment. Yap Jackson Wang, yang lulus uji bakat JYP Entertainment pada tahun 2010 dan memulakan debutnya dengan GOT7. Walaupun Jackson Wang bukan warganegara Korea Selatan, tetapi dia sangat popular di Korea. Sebenarnya, dia selalu berjaya mencuri perhatian dan termasuk dalam barisan artis JYP terkenal di Korea Selatan. Begitu juga di negara asalnya di China, dengan popularitinya, dia mempunyai karier solo di China dan berjaya dengan beberapa lagu hit.


Loudi 14U


Selain Dita, ada berhala K-Pop lain dari negara kita, Indonesia. Namanya Loudi, seorang lelaki yang merupakan ahli kumpulan rookie k-pop di bawah BG Entertainment. Telah diketahui bahawa sebelum bergabung dengan 14U, lelaki dari Yogyakarta ini adalah model di Indonesia. Mempunyai suara emas menjadikannya terpilih untuk menjadi vokalis pada 14U ketika mereka memulakan debutnya pada tahun 2017. Tetapi sayangnya tidak sampai dua tahun, boy band ini telah diumumkan untuk bubar pada tahun 2019 semalam.

5 Idola Kpop Yang Bukan Dari Korea Selatan 5 Idola Kpop Yang Bukan Dari Korea Selatan Reviewed by thecekodok on 5:44:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.