5 Klip Video K-Pop Yang Diharamkan Di Korea


 K-pop hari ini nampaknya menjadi idola wanita di pelbagai pelosok dunia. Serangkaian lagu dari kumpulan gadis Korea dan boyband adalah impian dan dimainkan di mana sahaja. Tetapi, adakah anda tahu bahawa terdapat banyak klip video dari K-pop yang dilarang ditayangkan di Korea. Wah, mengapa dan klip video siapa?

Klip Video K-pop Dilarang Dipaparkan di Korea

Diharamkan atau diharamkan, tentu ada sebab-sebab tertentu. Nah, siri klip video ini diharamkan kerana terlalu sensual atau provokatif.


Stellar - Rocket Girl

Sebab terbesar klip video dilarang atau diharamkan adalah kerana mengandungi kandungan eksplisit, vulgar, atau provokatif. Cukup aneh, Rocket Girl, yang merupakan lagu Stellar, tidak menampilkan gerakan tarian yang vulgar dan sensual.


Tetapi, seperti yang dilaporkan oleh Allkpop, KBS menganggap klip video Stellar ini mempunyai kandungan seksual yang tidak dapat disiarkan. Ternyata alasannya adalah kerana anggota Stellar memakai legging yang kelihatan menjurus secara seksual.


Stellar - Marionette

Masih dari Stellar, biasanya mereka terkenal dengan lagu debut mereka yang bertenaga, sayangnya mereka tiba-tiba menukar konsep menjadi seksi. Oleh itu, KBS dipaksa untuk tidak membenarkan klip video Stellar, iaitu Marionette, disiarkan, kerana ia jelas mempunyai gerakan tarian yang jelas. Namun, untuk dapat membuat persembahan secara langsung di pelbagai stesen televisyen, Stellar akhirnya mengubah semua gerakan tariannya.


Gain - Paradise Lost


Hampir sama dengan Stellar, Gain juga harus mengubah hampir semua gerakan tariannya pada lagu Paradise Lost. Bukan hanya itu, bahkan kostum yang dipakai semasa persembahan juga sangat tertutup, sehingga boleh tetap dipaparkan di pelbagai stesen televisyen.


Gain, dia sendiri adalah ahli Brown Eyed Girls. Klip video untuk Paradise Lost memang menimbulkan kontroversi. Malah gerakan tarian Paradise Lost ditentang hebat oleh KBS, MBC, dan SBS.


One More - Fiestar

Tidak seperti Stellar, Fiestar juga terkenal dengan konsep seksi. Bukan hanya pergerakannya, lirik lagu One More dari Fiesta mempunyai nilai tersurat. Namun, ternyata hanya MBC yang tidak dapat menyiarkan klip video ini.


Akhirnya, Fiestar dapat memaparkan promo lagu tersebut di program Music Core di MBC, kerana telah mengubah lirik lagu tersebut. Jadi semasa membuat persembahan secara langsung, Fiesta mesti menggunakan lirik lagu yang telah dibuatnya.


Gary Feat Crush - Shower Later


Siapa yang tidak mengenali Gary, yang tidak lepas dari kontroversi klip video sensual, seperti dalam lagunya, Shower Later. Selama bertahun-tahun Gary terkenal sebagai rapper yang pernah menjadi anggota Running Man.


Walaupun keseluruhan klip video mengandungi kandungan eksplisit dan tidak dapat disiarkan di KBC, MBC, dan SBS. Namun, ini bukan masalah bagi Gary.

5 Klip Video K-Pop Yang Diharamkan Di Korea 5 Klip Video K-Pop Yang Diharamkan Di Korea Reviewed by thecekodok on 4:29:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.