6 Kumpulan K-Pop Ini Kejutkan Fans dengan Pembubaran Secara Mendadak!


 Hai, Semua! Ada pepatah, setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Perkara yang sama berlaku pada kumpulan muzik K-Pop. Perceraian boleh berlaku dengan pelbagai alasan. Seperti beberapa kumpulan idola di bawah ini, yang memutuskan untuk bubar secara tiba-tiba, mengejutkan peminat.

1. SISTAR

Untuk peminat K-Pop generasi kedua, siapa yang tidak mengenali kumpulan gadis ini? SISTAR, didahului oleh Hyorin, Dasom, Soyou, dan Bora, digelar sebagai Ratu Musim Panas kerana kedatangan mereka yang ditunggu-tunggu setiap musim panas. Bukan hanya peminat muzik K-Pop, orang Korea juga sangat menyukai lagu-lagu mereka, jadi tidak hairanlah SISTAR menguasai pelbagai carta muzik setiap kali mereka kembali.


Selain berjaya sebagai kumpulan, setiap ahli SISTAR juga aktif dalam aktiviti solo. Bermula dari kumpulan unit, album solo, lakonan, variety show, dan kolaborasi dengan penyanyi lain. Malangnya, SISTAR memutuskan untuk tidak memperbaharui kontrak mereka dengan Starship Entertainment. Untuk merawat hati peminat yang hancur, SISTAR telah mengeluarkan lagu terakhir berjudul Lonely, sebelum benar-benar mengakhiri aktiviti mereka sebagai anggota kumpulan gadis.


2. BAP

BAP memulakan debutnya pada tahun 2012 di bawah TS Entertainment. Malah mereka berjaya mendapat populariti sejak awal debut mereka. Bukan hanya itu, BAP juga berjaya memecahkan stigma kumpulan budak lelaki K-Pop yang serupa dengan gambar budak lelaki, melalui konsep dan lagu mereka yang lebih gelap. BAP juga mengadakan lawatan konsert ke negara-negara di Amerika Syarikat. Tetapi sayangnya, anggota BAP mempunyai masalah dengan agensi mereka mengenai pemberian hak mereka. Setelah beberapa tuntutan undang-undang, BAP akhirnya bersetuju untuk membubarkan dan tidak meneruskan kontrak dengan agensi tersebut.


3. Gugudan

Kumpulan Jellyfish Entertainment memulakan debutnya pada tahun 2016, dan mengumumkan pembubaran mereka secara tiba-tiba pada akhir Disember 2020. Berita itu segera mengejutkan peminat, kerana mereka telah menunggu kemunculan semula Gugudan sejak tahun 2018. Agensi itu meminta maaf atas keputusannya setelah perbincangan panjang. Dengan para anggota . Jellyfish Entertainment juga berjanji untuk terus menyokong karier setiap anggota Gugudan seperti lakonan, atau debut solo.


4. X1

Kumpulan lelaki yang lahir dari rancangan survival ProduceX101 terpaksa dibubarkan beberapa bulan setelah mereka memulakan debutnya. Pembubaran X1 dipicu oleh skandal dalam manipulasi keputusan pengundian oleh pihak penganjur acara tersebut. Keputusan itu juga menuai kebaikan dan keburukan di kalangan peminat, memandangkan populariti X1 pada masa itu.


5. PRISTIN

Kejayaan PRISTIN dalam menerima anugerah Rookie of the Year pada tahun 2017, nampaknya tidak menghidupkan kumpulan mereka. Sejak penubuhannya, PRISTIN disambut dengan penuh semangat dan mendapat populariti yang tinggi. Tetapi sayangnya, setelah kurang lebih satu tahun, Pledis Entertainment mengumumkan bahawa kumpulan gadis bongsu mereka secara rasmi dibubarkan. Setelah berita itu diedarkan, nama PRISTIN segera menjadi tren, kerana banyak netizen kecewa dengan keputusan itu.


6. GFRIEND

Yang paling baru dan paling mengejutkan baru-baru ini, berita mengenai pembubaran GFRIEND. Memulakan debutnya pada tahun 2015, karier GFRIEND dianggap cukup berjaya memandangkan pada masa itu mereka berlepas dari agensi kecil. Bukan hanya peminat, tetapi peminat muzik K-Pop dan netizen di Korea terkejut dengan keputusan yang sangat mendadak ini. Masalahnya ialah GFRIEND masih aktif melakukan aktiviti, dan dilaporkan bahawa mereka akan segera kembali.

6 Kumpulan K-Pop Ini Kejutkan Fans dengan Pembubaran Secara Mendadak! 6 Kumpulan K-Pop Ini Kejutkan Fans dengan Pembubaran Secara Mendadak! Reviewed by thecekodok on 4:58:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.