7 Asteroid meluncur ke Bumi, Lebih Tinggi daripada Monas


 Asteroid yang berpotensi berbahaya meluncur ke Bumi minggu ini. Bukan hanya satu, sebanyak tujuh asteroid dijangka melintasi planet kita pada akhir minggu ini.

Ukuran asteroid ini besar. Salah satu asteroid terbesar bernama 2021 KT1, berukuran sekitar 182 meter. Sebagai gambaran dan perbandingan, Monas hanya setinggi 132 meter. Ini bermaksud bahawa asteroid ini jauh lebih tinggi daripada Monas.


Dikutip dari CBS News, Rabu (9/6/2021) asteroid diklasifikasikan oleh NASA sebagai objek yang berpotensi berbahaya kerana ia adalah objek dekat Bumi yang berukuran lebih dari 149 meter dan melewati lebih dari 7,400 kilometer dari Bumi. Sebagai rujukan, jarak purata antara Bumi dan Bulan adalah sekitar 384 ribu kilometer.


Menurut Laboratorium Jet Propulsion NASA, asteroid 2021 KT1 berada dalam jarak 7.2 juta kilometer dari Bumi, pertemuan yang agak dekat. Asteroid terbang sekitar 64,000 kilometer sejam. Tetapi jangan bimbang, tidak ada kemungkinan asteroid itu akan menghantam Bumi.


"Ini hanya 'berpotensi berbahaya' dalam jangka panjang. Asteroid ini tidak berpeluang mempengaruhi Bumi minggu ini, atau bahkan pada 2 abad berikutnya," kata Dr Paul Chodas, Pengarah Pusat Kajian Objek Bumi Dekat NASA .


"Sebenarnya, kami telah menghitung pendekatan dalam waktu dekat untuk 200 tahun akan datang dan kami tahu bahawa ia tidak dapat mempengaruhi Bumi dalam jangka masa itu, atau mungkin selamanya."


Walau bagaimanapun, para penyelidik mengesan semua asteroid yang menghampiri Bumi. Pada masa ini, mereka mencari cara untuk membelokkan arah asteroid yang dapat bertabrakan dengan Bumi di masa depan.


"Tidak ada yang perlu dikhawatirkan mengenai kesan Bumi secara berlebihan dari asteroid atau komet," kata Pusat Kajian Objek Bumi Dekat NASA.


"Ancaman terhadap kemalangan, penyakit, bencana alam lain dan pelbagai masalah lain jauh lebih tinggi daripada ancaman NEO," lanjutnya.


Enam asteroid lain, yang pada dasarnya membuang batu berusia lebih dari empat bilion tahun, juga melewati Bumi minggu ini. Walau bagaimanapun, semuanya lebih kecil daripada 2021 KT1.


Asteroid 2021 KT2 dengan ketinggian kira-kira 7 meter dilalui pada hari Selasa (8/6), serta LB 2018 yang tingginya 21 meter. Mereka datang masing-masing dalam jarak 291.000 kilometer dan 1.1 juta kilometer dari Bumi.


Sementara 2021 JW6 berukuran 20 meter akan berlalu pada hari Rabu (9/6) bersama-sama dengan 2021 KE1 yang berukuran sekitar 16 meter. Kedua-duanya akan berada dalam jarak sekitar 3 juta - 5,7 juta kilometer dari Bumi. Pada hari Khamis (10/6) dan Sabtu (12/6) dianggarkan lebih banyak asteroid akan melewati Bumi.


Chodas mengatakan bahawa adalah normal bagi banyak asteroid melewati Bumi. "Saya harap akan ada asteroid baru yang ditambahkan dalam senarai ini selama minggu ini," katanya.


Sebilangan besar asteroid mengorbit Matahari antara Marikh dan Musytari, tetapi kadang-kadang, jalur orbitnya dipengaruhi oleh tarikan graviti planet lain, yang mengubah jalannya. Para saintis percaya asteroid liar pada masa lalu yang bertembung dengan Bumi memainkan peranan utama dalam evolusi planet ini.

7 Asteroid meluncur ke Bumi, Lebih Tinggi daripada Monas 7 Asteroid meluncur ke Bumi, Lebih Tinggi daripada Monas Reviewed by thecekodok on 11:14:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.