Apple iCloud Plus Menawarkan Ciri Tambahan, Termasuk 'VPN'

 


Apple mengemas kini perkhidmatan iCloudnya ke iCloud Plus, yang mengandungi sejumlah ciri privasi dan keselamatan baru termasuk 'VPN' yang disebut Private Relay.

VPN, atau rangkaian peribadi maya, yang dinamakan Private Relay akan mengalihkan lalu lintas data internet dari iPhone melalui dua tempat. Tujuannya adalah untuk menyembunyikan identiti pengguna, tepatnya identiti pengguna di internet.


Apple pastinya tidak mahu memanggil ciri ini sebagai VPN, kerana (pada pendapat mereka) ini adalah ciri yang berbeza daripada VPN tradisional. Perbezaannya adalah bahawa data ini disalurkan melalui dua tempat yang berbeza, bukan satu tempat seperti VPN pada umumnya.



Ini menjadikan data pengguna ketika melayari tidak dapat dilihat oleh siapa pun, termasuk Apple


Kemudian ada ciri untuk e-mel yang disebut Hide My Email, di mana pengguna boleh membuat alamat e-mel khas untuk satu tujuan tertentu. Oleh itu, melalui ciri ini, pengguna dapat meneruskan e-mel dari perkhidmatan ke e-mel utama mereka.


Fungsi ini akan berguna jika pengguna mendaftar untuk perkhidmatan menggunakan e-mel tetapi tidak mahu menerima e-mel spam dari perkhidmatan tersebut. Sebelumnya ada juga fitur serupa melalui 'Sign In With Apple', yang membolehkan pengguna mendaftar menggunakan akaun Apple mereka.


Di iCloud Plus terdapat juga storan tanpa had untuk kamera keselamatan yang serasi dengan HomeKit. Sebelum ini, pengguna perlu menyewa iCloud dengan simpanan sekurang-kurangnya 200GB untuk dapat merakam video dari satu kamera, dan rancangan yang lebih mahal untuk lebih banyak kamera.


iCloud Plus, menurut Apple, akan dimasukkan dalam pakej langganan iCloud semasa tanpa kos tambahan. Tetapi Apple tidak mengatakan sama ada ciri ini akan tersedia pada rancangan iCloud termurah, yang pada masa ini tidak menyokong penyimpanan video HomeKit.


Akhirnya, terdapat satu ciri yang ditambahkan ke iCloud, iaitu 'Digital Legacy', yang membolehkan pengguna menguruskan penerima 'warisan' akses ke akaun iCloud mereka ketika pengguna meninggal dunia.

Apple iCloud Plus Menawarkan Ciri Tambahan, Termasuk 'VPN' Apple iCloud Plus Menawarkan Ciri Tambahan, Termasuk 'VPN' Reviewed by thecekodok on 5:25:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.