Apple Music Lossless Sudah Tersedia, Begini Cara mencubanya

 


Apple akhirnya mula menyebarkan ciri audio spatial tanpa kerugian dalam Apple Music. Dengan ciri ini, pengguna dapat memilih kualiti streaming lagu yang lebih tinggi dari sebelumnya.

Ciri tanpa kerugian ini hanya tersedia di Apple Music untuk peranti iOS, iPadOS, dan macOS. Pembaharuan itu sendiri dilakukan di sisi pelayan (pengguna tidak perlu mengemas kini aplikasi) dan secara beransur-ansur.


Untuk dapat melihat sama ada ciri ini tersedia atau tidak, ia dapat dilihat dari tetapan Muzik. Yaitu munculnya opsi 'Audio Quality', atau dapat dilihat dari logo yang muncul di aplikasi Apple Music.



Anda boleh memilih kualiti audio yang diinginkan dari tiga pilihan yang ada, iaitu 'High Quality' (kualiti audio standard yang sebelumnya ada), Lossless yang menggunakan format ALAC 24bit / 48kHz, hingga Resolusi Tinggi Lossless dengan format ALAC hingga 24bit / 192kHz.

Perlu diingat, walaupun anda memilih pilihan tertinggi, tidak semestinya lagu yang ingin anda dengarkan menyokong format tersebut. Dari carian pantas kami, kebanyakan lagu yang tersedia hanya menyokong format tanpa kehilangan 16bit / 44.1kHz.


Tetapi ada juga yang sudah menyokong Hi-Res Lossless, misalnya album 25 dari Adele yang menyokong 24bit / 96kHz. Untuk lagu dengan kualiti 24bit / 192kHz, yang kami dapati ialah album X&Y dari Coldplay.


Perlu diingat, format tanpa kerugian ini memerlukan sambungan internet yang cepat dan juga storan yang besar. Apple mengatakan lagu 3 minit pada 24bit / 192kHz berukuran 145MB, sementara pada 24bit / 48kHz itu 36MB.


Pada mulanya, terdapat 20 juta lagu yang tersedia dalam kualiti tanpa kehilangan. Apple mensasarkan semua lagu di Apple Music, yang mempunyai lebih dari 75 juta lagu, akan hilang pada akhir 2021.


Ulasan ringkas mengenai Apple Music Lossless, adakah ia semakin baik?

Kami menguji Apple Music Lossless untuk mengetahui sama ada bunyi yang dihasilkan sebenarnya lebih baik daripada kadar bit AAC 256kbps yang sebelumnya digunakan.


Peranti yang digunakan untuk menguji adalah iPhone 12 yang disambungkan ke Fiio BTR5 DAC / amp menggunakan kabel ddHifi MFi06. Monitor telinga dalam yang digunakan adalah 64Audio U2 dan disambungkan melalui port 2.5mm yang seimbang pada BTR5.


Suara yang dihasilkan secara keseluruhannya lebih megah dan resolusi lebih tinggi daripada sebelumnya. Banyak bunyi 'ghaib' yang sebelumnya tidak terdengar jika anda tidak mengaktifkan ciri tanpa kerugian, walaupun pada pilihan tanpa kerugian terendah, yaitu 16bit / 44.1kHz.


Kualiti suaranya lebih hebat apabila mendengar album Dewa's The Greatest Hits, dengan kualiti 24bit / 44.1kHz dan album Adele 25, yang keduanya juga mempunyai sijil Master Digital Apple.


Untuk makluman, Apple Digital Master ini adalah penjenamaan semula 'Mastered for iTunes', yang merupakan cara Apple mempromosikan lagu dan album yang dikodkan terus dari studio induk 24-bit, dan hanya dapat dilakukan di laman web mastering yang disahkan.


Untuk dapat menikmati ciri tanpa kerugian ini, ada syaratnya. Contohnya, tidak boleh menggunakan fon telinga atau fon kepala Bluetooth. Termasuk setiap siri AirPods, serta AirPods Max. Pengguna perlu menggunakan fon telinga yang disambungkan melalui kabel.


Pada tahap lossless biasa, penyesuai Lightning to 3.5mm masih dapat digunakan, kerana menyokong kualiti hingga 24bi / 48kHz. Juga port audio pada peranti Mac yang menyokong kualiti audio yang sama.


Sekarang, untuk pilihan Hi-Res Lossless, pengguna perlu menggunakan penukar digital ke analog luaran (DAC), untuk memproses fail dengan kualiti maksimum, iaitu 24bit / 192kHz.


Tetapi tentunya perlu diingat, kualiti suara yang dihasilkan bergantung pada banyak perkara. Seperti peranti yang digunakan, kualiti DAC / amp, fon telinga / fon kepala yang digunakan, malah kualiti pengguna internet. Jadi mungkin hasilnya akan berbeza bagi setiap orang.

Apple Music Lossless Sudah Tersedia, Begini Cara mencubanya Apple Music Lossless Sudah Tersedia, Begini Cara mencubanya Reviewed by thecekodok on 11:24:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.