Asal Virus Corona Masih Misteri, Inilah Penjelasannya


 Asal virus Corona masih menjadi misteri. Sebenarnya, baru-baru ini, Amerika Syarikat dan beberapa negara lain ingin membuktikan kemungkinan virus ini bocor atau dibuat di makmal di China.

Mengapa teori virus Corona yang bocor dari makmal terus muncul, walaupun para saintis pada umumnya setuju bahawa virus ini berasal dari alam? Nampaknya kerana dalam kedua teori tersebut, tidak ada bukti yang sangat kukuh.


"Para saintis tidak mempunyai bukti yang cukup mengenai asal usul SARS-CoV-2 untuk mengesampingkan hipotesis kebocoran dari makmal atau untuk membuktikan sebagai alternatif, bahawa virus ini berasal dari alam semula jadi," kata jurnal saintifik Nature .


Banyak pakar penyakit berjangkit bersetuju bahawa senario terbesar adalah bahawa coronavirus berkembang secara semula jadi dan menyebar dari kelawar, baik secara langsung ke manusia atau melalui haiwan perantaraan. Sebilangan besar penyakit berjangkit 'melompat' dari alam semula jadi, termasuk HIV, influenza, Ebola serta SARS dan MERS.


"Para penyelidik mempunyai beberapa petunjuk untuk menyokong asal semula jadi. Kelelawar adalah pembawa coronavirus yang terkenal dan para saintis menentukan bahawa genom SARS-CoV-2 paling mirip dengan RATG13, sebuah coronavirus yang pertama kali ditemukan pada kelawar di Yunan pada tahun 2013.


"Namun, genom RATG13 hanya 96% sama dengan SARS-CoV-2, yang menunjukkan bahawa keluarga koronavirus yang lebih dekat ini, yang ditularkan kepada manusia, masih belum diketahui," kata Nature.

"Masih mungkin bahawa SARS-CoV-2 melarikan diri dari makmal. Walaupun tidak pernah menyebabkan wabak, ada wabah kecil seperti ini. Pada tahun 2004, dua penyelidik dijangkiti virus yang menyebabkan SARS di makmal Beijing yang mengkaji kes. Mereka menyebarkannya kepada tujuh orang lain. sebelum dapat dikendalikan, "kata Nature.


Kecurigaan virus Corona yang berasal dari makmal, antara lain, dipicu oleh satu setengah tahun saudara terdekat virus itu belum dijumpai pada haiwan. Juga virus ini pertama kali dikesan di Wuhan, di mana terdapat Institut Virologi Wuhan. Namun, belum ada bukti kukuh.

Asal Virus Corona Masih Misteri, Inilah Penjelasannya Asal Virus Corona Masih Misteri, Inilah Penjelasannya Reviewed by thecekodok on 2:24:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.