Baris Film Dunia Conjuring dan Urutan yang Tepat untuk Tonton, Sudahkah Anda Menonton Semuanya?

 


The Conjuring Universe adalah siri filem seram berdasarkan kisah benar. Sejak pelancaran siri pertama, The Conjuring memang berjaya menarik minat banyak penonton. Siri ini mengisahkan tentang sepasang psikik bernama Ed dan Lorraine Warren yang melakukan penyelidikan ghaib. Yang menjadikan kisah ini tidak kurang menarik ialah kisah-kisah ini berdasarkan kisah benar.

Nah, siri ketiga The Conjuring yang berjudul The Conjuring: The Devil Made Me Do It kini telah dirilis. Siri Conjuring sekali lagi menarik minat banyak penonton. Namun, sebelum menonton siri terbaru dari The Conjuring Universe, mari kita lihat urutan siri lain.


The Nun


The Nun adalah salah satu putaran dari filem The Conjuring 2. Namun, berdasarkan pesanan, siri ini adalah yang pertama. Kerana, filem ini mengisahkan tentang keganasan seorang iblis jahat bernama Valak yang terjadi di sebuah gereja lama di Romania pada tahun 1952.


Annabelle: Creation


Anda mesti biasa dengan boneka terkutuk ini. After The Nun, Annabelle: Creation adalah yang kedua dalam siri ini. Filem ini dikeluarkan pada tahun 2014. Namun, kisah dalam filem ini ditetapkan pada tahun 1955, selepas peristiwa The Nun. Siri ini menceritakan tentang permulaan penciptaan anak patung Annabelle sehingga ia dimiliki oleh syaitan.


Annabelle


Kisah Annabelle berlanjutan dalam siri ketiga The Conjuring Universe, "Annabelle". Siri ini ditetapkan pada tahun 1967. Kisahnya adalah kesinambungan dari kisah keganasan boneka terkutuk ini yang kembali menghantui manusia. Adakah anda menontonnya?


The Conjuring


Baiklah, walaupun dirilis untuk pertama kalinya dibandingkan dengan yang lain, The Conjuring adalah urutan ke-4 siri ini, anda tahu. Oleh itu, jika anda ingin menonton secara berurutan, anda mesti menonton 3 siri sebelumnya terlebih dahulu. Dalam siri ini, diceritakan bagaimana Warrens membantu keluarga Perron yang terganggu oleh semangat seorang penyihir bernama Betsheba di rumah baru mereka.


Annabelle Comes Home


Kisah Annabelle belum berakhir! Kisah anak patung terkutuk ini kembali dalam siri ke-5 The Conjuring Universe. Filem ini ditayangkan pada tahun 1972 dan menceritakan kisah anak patung Annabelle yang mengganas anak perempuan pasangan Warren. Akhirnya, mereka memutuskan untuk membawa pulang boneka Annabelle dan menyimpannya di bilik khas.


The Curse of La Llorona


Tokoh pendeta Perez sebelumnya hadir dalam filem Annabelle yang dirilis pada tahun 2014. Nah, angka ini kembali dalam siri The Curse of La Llorona. Filem ini ditayangkan pada tahun 1973 yang mengisahkan tentang hantu wanita yang menyasarkan kanak-kanak.


The Conjuring 2


Siri terakhir yang harus anda tonton sebelum menonton The Conjuring: The Devil Made Me Do It adalah siri ini. The Conjuring 2 adalah sekuel penyelidikan supranatural pasangan Warren. The Conjuring 2 berlaku pada tahun 1977 dan menceritakan kisah seorang gadis bernama Janet Hodgson yang dirasuk oleh roh jahat.

Baris Film Dunia Conjuring dan Urutan yang Tepat untuk Tonton, Sudahkah Anda Menonton Semuanya? Baris Film Dunia Conjuring dan Urutan yang Tepat untuk Tonton, Sudahkah Anda Menonton Semuanya? Reviewed by thecekodok on 3:23:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.