Berhati-hati! 2% daripada 1,000 Aplikasi Popular Adalah Penipuan

 


Kedai aplikasi dari Apple App Store dan Google Play Store dianggap tempat yang selamat dan dipercayai untuk memuat turun aplikasi di telefon pintar.

Kerana kedua-dua Apple dan Google mendakwa mereka memiliki sistem yang selamat untuk mencegah malware dan juga proses tinjauan yang bertujuan untuk menyingkirkan aplikasi yang dianggap tidak selamat. Walau bagaimanapun, sistemnya tidak sempurna.


Menurut laporan dari Washington Post mengenai 1,000 aplikasi teratas di App Store, kira-kira 2% dari aplikasi ini didapati sebagai aplikasi palsu.



Ini bermaksud bahawa dari 1,000 aplikasi tersebut, kira-kira 20 atau lebih mungkin merupakan aplikasi palsu. Angka 20 daripada 1.000 sebenarnya cukup bagus tetapi ia menunjukkan bahawa masih ada kerja yang harus dilakukan dari Apple atau Google untuk melindungi penggunanya.


Bagaimanapun, masuk ke dalam 1,000 aplikasi teratas bermaksud aplikasi ini boleh dimuat turun berkali-kali, yang boleh mempengaruhi ribuan pengguna dalam prosesnya. Laporan itu mendakwa bahawa aplikasi ini sahaja mungkin mengakibatkan orang ditipu sebanyak $ 48 juta.


"Kami menjunjung tinggi standard pembangun untuk menjaga App Store sebagai tempat yang selamat dan dipercayai bagi pelanggan untuk memuat turun perisian dan kami akan selalu mengambil tindakan terhadap aplikasi yang menyebabkan bahaya kepada pengguna," kata jurucakap Apple, Fred Sainz sebagai respons terhadap laporan tersebut.


"Apple memimpin industri ini dengan amalan yang mengutamakan keselamatan pelanggan kami dan kami akan terus belajar, mengembangkan amalan kami, dan melabur sumber daya yang diperlukan untuk memastikan pelanggan kami mendapat pengalaman terbaik."

Berhati-hati! 2% daripada 1,000 Aplikasi Popular Adalah Penipuan Berhati-hati! 2% daripada 1,000 Aplikasi Popular Adalah Penipuan Reviewed by thecekodok on 5:28:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.