Bola Api Muncul di Langit Brazil, Dugaan dari Sistem Suria yang Lain

 


Sebilangan kecil batu angkasa menerobos atmosfer bumi dan menghantam langit Brazil sebagai bola api yang menakjubkan. Batu meteor ini diduga berasal dari sistem suria yang lain.

Meteor Watch Network (Bramon) Brazil, menangkap meteor Bumi-ragut pada hari Ahad (30/5) petang di bahagian selatan negara itu. Dua kamera di rangkaian Bramon menangkap meteoroid yang terbakar dalam garis terang yang melintang di langit malam.


Bola api dianggap sebagai penggembala Bumi kerana bertembung dengan atmosfer kita pada sudut yang sangat cetek. Kenyataan Bramon menunjukkan bahawa meteor mungkin berasal dari antara bintang.



"Analisis awal menunjukkan bahawa bola api dihasilkan oleh meteoroid yang berasal dari luar tata surya," katanya seperti dikutip oleh Cnet.





Untuk membuktikannya, kajian lebih lanjut diperlukan. Pada masa ini, sains yang mengelilingi objek antarbintang yang mengunjungi sistem suria kita masih baru dan masih kontroversial.


Objek kosmik pertama yang dikenalpasti berasal dari luar lingkungan pengaruh Matahari kita disebut Oumuamua. Objek berbentuk aneh telah menjadi topik perdebatan sejak penemuannya, dengan ahli astronomi Harvard Avi Loeb berulang kali menyangkal idea kontroversi bahawa ia mungkin semacam "buatan" yang diciptakan oleh kecerdasan luar angkasa.


Loeb dan penyelidik lain juga telah menganalisis data meteor untuk menunjukkan bahawa beberapa objek yang sampai ke Bumi mungkin telah menempati sistem bintang lain pada satu ketika.


Mengejar objek antara bintang seperti Oumuamua suatu hari nanti dapat memberikan pandangan baru mengenai alam semesta. Tetapi para pakar berpendapat bahawa mengumpulkan meteorit antarbintang yang sampai ke tanah mungkin merupakan kaedah yang lebih mudah untuk melakukannya.

Bola Api Muncul di Langit Brazil, Dugaan dari Sistem Suria yang Lain Bola Api Muncul di Langit Brazil, Dugaan dari Sistem Suria yang Lain Reviewed by thecekodok on 4:23:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.