Buat Ketagihan! Lagu 5 Kpop Ini Dilarang Dengar Sebelum Peperiksaan


 Peperiksaan masuk kolej atau dalam bahasa Korea yang disebut Suneung adalah salah satu momen terpenting di Korea. Tidak hairanlah jika calon pelajar ini berusaha keras untuk mempersiapkan diri untuk diterima di kolej yang mereka pilih.

 


Nah, semasa persiapan memasuki kuliah ini, ternyata ada peraturan unik di Korea khusus untuk calon pelajar, wanita, iaitu larangan mendengarkan lagu yang dianggap mengganggu konsentrasi mereka.


 


Ingin tahu lagu Kpop apa yang dilarang untuk didengar semasa peperiksaan masuk kuliah di Korea? Inilah senarai!


 


1. SHINee - Ring Ding Dong



Generasi kedua Kpopers mesti biasa dengan lagu ini. Walaupun sudah lama dilancarkan, lagu yang dinyanyikan oleh boy band SHINee masih popular di kalangan Kpopers hari ini. Ia memiliki rentak musik yang menyenangkan, serta lirik dan tarian yang berulang-ulang yang menjadikan siapa saja yang mendengarkannya ketagih. Tidak hairanlah lagu ini dilarang untuk didengar oleh calon pelajar semasa musim peperiksaan kemasukan ke kolej Korea. Kerana itu boleh membuatkan mereka tidak fokus belajar.


 


2. Red Velvet - Dumb Dumb


Lagu Kpop yang ketagihan seterusnya adalah Dumb Dumb. Lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan gadis SM Entertainment mempunyai melodi yang menyenangkan untuk didengarkan dan pastinya membuat sesiapa yang mendengarkannya segera ingin menyanyi dan menari. Amat mengerikan jika anda mendengar calon pelajar yang masih fokus belajar. Mereka mungkin segera melepaskan tumpuan mereka. Itulah sebabnya lagu ini juga dimasukkan dalam senarai hitam semasa musim peperiksaan.


 

3. Aespa - Next Level


Seperti kedua-dua senior, SHINee dan Red Velvet, lagu dari kumpulan K-pop generasi ke-4 juga termasuk dalam senarai lagu yang dilarang didengar semasa peperiksaan.


 


Lagu ini, yang pada awalnya dianggap aneh oleh banyak orang, ternyata menjadi ketagihan. Dijamin apabila Karina, pemimpin Aespa, mula menyanyikan lagu "Saya berada di tahap berikutnya" melodi akan berdering secara automatik di kepala anda. Hmm, ini membuatkan saya ingin tahu!


 


4. Blackpink - DDU-DU DDU-DU


Ternyata bukan hanya lagu dari hiburan SM yang ketagihan, tetapi lagu dari hiburan YG tidak kurang ketagihan, anda tahu! Lagu Kpop ini yang dinyanyikan oleh Blackpink mungkin sudah tidak asing lagi di telinga Kpopers dan bukan Kpopers.


 


Selain melodi yang menarik, lirik dan gerakan tarian juga sangat mudah diingat dan diikuti, menjadikan sesiapa sahaja yang mendengarnya ingin menari, terutama pergerakan tangan yang seperti menembak. Tidak hairanlah lagu ini juga termasuk dalam senarai lagu yang dilarang didengar semasa peperiksaan.


 


5. BTS - Go Go


Dikeluarkan pada tahun 2017, lagu BTS ini juga dilarang semasa peperiksaan masuk kolej Korea. Lagu ini yang mempunyai getaran positif memang sesuai untuk didengar sebelum dipelajari kerana membuat anda teruja, tetapi kesan sampingan setelah mendengarkannya sebenarnya menyukarkan untuk menumpukan perhatian, terutama lirik berulang seperti "yolo yolo" dan "dolar dolar" .


 


Jadi lebih baik mendengarnya setelah belajar atau sebelum belajar, bukan? Dari lima lagu kpop yang ketagihan, mana yang menjadi kegemaran anda, Ladies?

Buat Ketagihan! Lagu 5 Kpop Ini Dilarang Dengar Sebelum Peperiksaan Buat Ketagihan! Lagu 5 Kpop Ini Dilarang Dengar Sebelum Peperiksaan Reviewed by thecekodok on 2:07:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.