Cadangan untuk Menonton Drama Genre Psikologi yang Menyeronokkan

 


Drama Korea yang bertemakan kesihatan selalu senang ditonton, terutamanya psikologi. Selain jalan cerita yang menarik, terdapat banyak maklumat yang dapat kita perolehi. Setelah beberapa waktu yang lalu, drama It's Okay Not To Be Okay yang membangkitkan isu kesihatan mental telah meroket, banyak yang mencari drama Korea dengan genre yang serupa. Berikut adalah 5 genre drama psikologi Korea yang menyeronokkan untuk ditonton!


Good Doctor (2013)

Cadangan drama psikologi pertama adalah Doktor Baik. Drama yang dilakonkan oleh Joo Won, Moon Chae Won, Joo Sang Wook, dan Kim Young Kwang, menceritakan kisah Park Shi On, seorang doktor genius yang menderita autisme. Dalam kehidupan sehariannya, Park Shi On harus berjuang untuk hidup sebagai doktor dengan autisme. Keadaan mental Park Shi On sering tidak stabil kerana banyak rakan sekerjanya selalu menganggap dia tidak boleh dipercayai.


Its Okay That's Love (2014)

Drama Korea It's Okay That Love adalah drama genre psikologi yang masih menjadi kegemaran semua orang. Drama ini mengisahkan seorang pesakit yang mengalami gangguan jiwa. Secara keseluruhannya, drama ini menunjukkan pelbagai penyakit mental seperti fobia seks, skizofrenia, kegelisahan, kemurungan dan lain-lain. Pemain ke OST dalam drama ini juga mendapat banyak penghargaan.


Kill Me Heal Me (2015)

Cadangan drama psikologi seterusnya adalah Kill Me Heal Me. Drama ini mengisahkan seseorang yang menderita Dissociative Identity Disorder (D.I.D.). Orang yang mempunyai Disosiatif Identity Disorder sering mengalami perubahan keperibadian yang tidak sedarkan diri. Dalam drama ini, Cha Do Young (Ji Sung) sebagai penghidap Dissociative Identity Disorder sering mengalami perubahan identiti. Gangguan ini disebabkan oleh trauma pada masa lalu.


Hyde, Jekyll, and Me (2015)


Sama seperti Kill Me Heal Me, drama Hyde, Jekyll, dan Me juga menceritakan kisah seseorang yang mempunyai lebih dari satu keperibadian. Dalam drama ini, diceritakan mengenai pewaris syarikat kaya bernama Goo Seojin. Selain kaya, Goo Seojin juga sangat tampan dan pintar.


Namun, di bawah semua itu, dia menderita gangguan keperibadian. Pada beberapa kesempatan, keperibadiannya akan berubah menjadi sejuk dan keras seperti Hyde, kemudian tiba-tiba menjadi hangat dan baik seperti Jekyll. Goo Seojin terus berusaha untuk menjaga sikap dinginnya agar tidak muncul lagi.


It's Okay to Not Be Okay (2020)

Mungkin ada yang belum menonton drama popular ini, drama yang dilakonkan oleh Kim Soo Hyun, Seo Yae Ji, dan Oh Jung Si mengangkat tema masalah kesihatan mental. Drama ini mengisahkan 3 orang dengan latar masa lalu yang berbeza.


Moon Gang Tae (Kim Soo Hyun) seorang pekerja di wad psikiatri yang trauma pada masa lalu hingga tidak percaya pada cinta, Go Moon Young (Seo Yae Ji) seorang penulis buku kanak-kanak yang sangat mementingkan diri sendiri dan sombong kerana masa lalu pengalaman dengan ibu bapanya., dan Moon Sang Tae (Oh Jung Si), kakak Gang Tae yang menderita autisme kerana trauma masa lalunya.


Ketiganya mempunyai kehidupan yang lebih baik sejak bertemu, mereka saling menyembuhkan luka psikologi dan trauma pada masa lalu mereka.


Itulah 5 cadangan drama psikologi yang boleh anda tonton!

Cadangan untuk Menonton Drama Genre Psikologi yang Menyeronokkan Cadangan untuk Menonton Drama Genre Psikologi yang Menyeronokkan Reviewed by thecekodok on 5:49:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.