Ciri Baru WhatsApp Hanya untuk Android, Bukan iPhone


 Pelbagai ciri baru sedang disiapkan oleh WhatsApp yang mungkin akan dilancarkan secara meluas. Salah satunya ternyata hanya mengunjungi telefon bimbit berbasis Android, tidak dapat digunakan pada perangkat Apple, terutama iPhone dan iPad.

Fitur yang dimaksudkan disebut Panggilan Kilat yang saat ini dilaporkan dalam tahap pengujian beta. Fungsi ini dianggap memudahkan pengguna untuk masuk ke akaun WhatsApp.


Pada masa ini, pengguna mesti memasukkan nombor 6 digit yang dihantar melalui SMS, untuk mengesahkan akaun WhatsApp. Kini dengan Panggilan Kilat, pengguna tidak perlu lagi melakukannya kerana WhatsApp akan memanggil telefon bimbit pengguna secara automatik. Pengguna tidak perlu mengangkatnya kerana akan memutuskan sambungannya sendiri.



Seperti yang dikutip oleh kami dari Independent, dengan langkah seperti itu, WhatsApp akan mengesahkan nombor telefon bimbit dalam log pengguna, sama ada nombor tersebut sama dengan nombor yang menerima kod enam digit sebelumnya.


Dilaporkan, pengesahan itu boleh dilakukan dengan pelbagai peranti automatik. Ini bererti akan lebih mudah di kemudian hari apabila fitur WhatsApp baru, di mana satu akaun dapat digunakan pada banyak perangkat, telah diluncurkan.


Tetapi Panggilan Kilat tidak akan berfungsi pada peranti Apple, nampaknya bukan kerana WhatsApp tidak mahu, tetapi kerana Apple tidak menyediakan API umum di mana sejarah panggilan dapat dibaca oleh aplikasi, untuk menjaga privasi.


Tetapi Panggilan Kilat untuk pengguna Android juga merupakan pilihan, dalam arti pengguna yang merasa lebih selesa untuk mengirim kod pengesahan masih dapat memilih metode lama. Panggilan Kilat juga akan meminta persetujuan pengguna untuk membaca nombor telefon bimbit. WhatsApp juga tidak akan mengakses data pengguna untuk tujuan lain.

Ciri Baru WhatsApp Hanya untuk Android, Bukan iPhone Ciri Baru WhatsApp Hanya untuk Android, Bukan iPhone Reviewed by thecekodok on 5:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.