Ciri-ciri Baru iOS 15 Secara rasmi diperkenalkan oleh Apple

 


Apple membuka 2021 Worldwide Developers Conference (WWDC) dengan memperkenalkan iOS 15. Apakah ciri baru sistem operasi untuk iPhone ini?

FaceTime

Apple membawa banyak kemas kini pada aplikasi pesanannya. Paparan pertama semasa membuat panggilan kumpulan. Kini paparannya tersekat, dengan orang yang bercakap di bahagian atas.


Ciri Audio Spatial kini tersedia di FaceTime. Tetapi yang menarik ialah Apple menyediakan kemampuan untuk menenggelamkan kebisingan di sekitarnya sehingga tidak mengganggu perbualan.


Di samping itu, pengguna dapat membuat FaceTimelink untuk mengajak rakan berbual. Bukan hanya untuk pengguna Apple, pengguna Android atau Windows dapat bergabung dengan membuka pautan melalui penyemak imbas mereka. Apple menjamin bahawa semua proses ini dijamin selamat.


Lebih menarik lagi ialah ciri SharePlay yang membolehkan kita berkongsi skrin, mendengar muzik dan menonton filem dengan rakan semasa panggilan FaceTime. Bukan hanya perkhidmatan Apple, kemampuan berkongsi ini dapat digunakan oleh aplikasi pihak ketiga, beberapa di antaranya adalah TikTok dan Disney +.


Mesej

Mesej di iOS 15 menampilkan cara baru untuk berkongsi kandungan seperti gambar, muzik, podcast, artikel Apple News dan banyak lagi. Pengguna dapat menyematkan kandungan yang dikongsi ke hadapan dengan lebih mudah.


Fokus

Untuk membantu pengguna tetap fokus semasa melakukan tugas lain, Apple menambahkan banyak fitur untuk meminimumkan jumlah gangguan yang dapat terjadi.


Sekarang muncul Ringkasan Pemberitahuan yang menampilkan ringkasan pemberitahuan yang dapat diberikan pengguna kapanpun mereka mahu, menggabungkan semua item yang paling penting ke dalam satu mesej.


Dalam Fokus, terdapat mod yang dapat diatur untuk situasi yang berbeza. Ciri ini dapat diaktifkan bergantung pada tempat pengguna berada. Contohnya, mod Kecergasan dikonfigurasikan untuk pengguna semasa berada di gimnasium.


Teks Langsung

Dalam usaha untuk membantu pengguna menangani sejumlah besar maklumat bertulis, Apple membawa Teks Langsung. Ini adalah ciri pengenalan watak optik automatik pada aplikasi Kamera.


Pengguna dapat mengarahkan kamera ke teks pada papan, tanda, atau halaman, dan Teks Langsung menjadikannya boleh dipilih, disalin dan ditampal di tempat lain.


Dengan memanfaatkan pembelajaran mesin, ciri ini tidak hanya terhad pada aplikasi Kamera. Teks Langsung dapat digunakan untuk mengimbas gambar dengan mudah, termasuk gambar dan gambar web yang ditangkap sebelumnya. Ciri baru ini merangkumi sokongan untuk tujuh bahasa, dan dapat mengenali objek dan pemandangan.


Tumpuan

Foto kini muncul dalam hasil carian Spotlight. Selain itu carian kenalan juga diperbaiki, lengkap dengan menunjukkan sama ada mod Jangan Ganggu (DND) diaktifkan oleh mereka.


Banyak kad baru telah disertakan, yang menampilkan maklumat untuk pelakon, filem, dan jenis kandungan lain.


Gambar

Pengguna dapat menambahkan lagu di Apple Music di Memory, sehingga mereka dapat mengiringi slaid foto agar lebih menarik.


Apple menyediakan Memory Mixes yang membolehkan pengguna mengedit Memory yang dihasilkan, untuk memperbaikinya dengan pelbagai cara.


Dompet

Dalam kemas kini iOS 15, Wallet memperoleh kemampuan untuk menggunakan aplikasi sebagai pengenalan digital di lapangan terbang di seluruh Amerika Syarikat. Setelah mengimbas lesen memandu atau ID dari beberapa negeri, ia boleh digunakan sebagai ID digital dengan TSA dan perkhidmatan lain


iOS 15 juga menyertakan ciri kunci baru untuk rumah, hotel dan tempat kerja di aplikasi Wallet.


Cuaca

Cuaca kini mempunyai reka bentuk yang sama sekali baru. Terdapat peta dalam aplikasi beresolusi tinggi, dan animasi latar baru. Apple juga membawa perubahan pada paparan berdasarkan keadaan.


Peta

Peta memberikan pemandangan 3D dan dunia yang jauh lebih terperinci dari sebilangan bandar. Terdapat butiran jalan baru untuk membantu pemandu dan lebih banyak maklumat dalam paparan Transit.


Peta mengikuti pengguna secara automatik semasa laluan transit dan dapat mengingatkan anda kapan harus turun, serta menawarkan maklumat arah yang lebih terperinci.

Ciri-ciri Baru iOS 15 Secara rasmi diperkenalkan oleh Apple Ciri-ciri Baru iOS 15 Secara rasmi diperkenalkan oleh Apple Reviewed by thecekodok on 3:41:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.