Diarah untuk Bekerja dipejabat, Kakitangan Apple Protes

 


Pekerja Apple membantah dasar syarikat yang meminta mereka kembali bekerja dari pejabat mulai September depan.

Dalam polisi tersebut, pekerja Apple diminta kembali bekerja dari pejabat tiga hari seminggu. Tetapi mereka memprotes kebijakan itu melalui surat yang diedarkan secara dalaman.


Dalam tunjuk perasaan itu, para pekerja meminta pendekatan yang lebih fleksibel. Di situlah pekerja masih boleh bekerja dari rumah jika itu yang mereka mahukan.



"Kami ingin mengambil kesempatan ini untuk menyampaikan keprihatinan yang semakin meningkat di kalangan pekerja. Dasar Apple mengenai lokasi kerja yang jauh atau fleksibel, dan komunikasi di belakangnya, telah mendorong sebilangan rakan sekerja kami untuk mengundurkan diri," tulis mereka dalam surat itu.



"Tanpa keterangkuman yang dibawa oleh fleksibiliti, banyak dari kita harus memilih antara keluarga, kesihatan, dapat bekerja dengan baik, atau menjadi sebahagian daripada Apple."


Surat ini datang hanya dua hari setelah Ketua Pegawai Eksekutif Apple Tim Cook mengirim pesan kepada pekerjanya, meminta mereka kembali ke pejabat setiap hari Isnin, Selasa, dan Khamis mulai musim gugur berikutnya.


Sebilangan besar pekerja boleh bekerja dari jarak jauh dua kali seminggu. Namun, mereka juga dapat bekerja dari jarak jauh hingga dua minggu setiap tahun, bergantung kepada izin dari pengurus mereka.


Berbanding dengan syarikat teknologi lain seperti Twitter dan Facebook, dasar Apple jauh berbeza. Kedua-dua syarikat media sosial itu membenarkan pekerjanya bekerja dari rumah selama-lamanya, walaupun wabak itu sudah berakhir.


Surat itu ditujukan kepada Tim Cook, dan dimulai dengan saluran di Slack yang disebut 'pendukung kerja jarak jauh, yang memiliki 2800 orang. Terdapat kira-kira 80 orang yang terlibat dalam menulis surat itu.


Menurut mereka, membenarkan bekerja dari jauh sangat penting untuk kepelbagaian dan kemasukan syarikat. "Untuk kemasukan dan kepelbagaian untuk bekerja, kita mesti menyedari perbezaan kita, dan dengan semua perbezaan itu datang keperluan yang berbeza dan cara yang berbeza untuk berkembang," tulis mereka.

Diarah untuk Bekerja dipejabat, Kakitangan Apple Protes Diarah untuk Bekerja dipejabat, Kakitangan Apple Protes Reviewed by thecekodok on 2:47:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.