EA Digodam, Data Permainan FIFA 21 Bocor


 Electronic Arts (EA) menjadi mangsa pengodam yang menyebabkan kod sumber FIFA 21 jatuh ke tangan penggodam, termasuk mesin permainan Frostbite, yang menjadi asas bagi sejumlah permainan EA seperti Battlefield.

Dilaporkan oleh Motherboard, Jumat (11/6/2021), penggodam EA dilaporkan telah mulai memasarkan data yang mereka curi di forum penggodaman. Namun, mereka membataskan tawaran yang diterima untuk penggodam yang namanya sudah terkenal.


Kod sumber adalah data yang sangat berharga dalam pengaturcaraan, oleh sebab itu kebocoran kod sumber permainan, terutama permainan terkenal, akan menjadi masalah yang sangat besar bagi syarikat permainan.



Sebelum ini terdapat juga beberapa peretasan yang mencuri kod sumber permainan besar, seperti kod sumber Cyberpunk 2077 dan The Witcher 3 yang dicuri dari Projekt Red, kemudian kebocoran banyak permainan SNES dan Nintendo 64 termasuk Super Mario Kart dan permainan Zelda yang belum dikeluarkan.


Walaupun memang, jika kod sumber EA benar-benar bocor dan dijual di ruang siber, tidak mungkin kod tersebut akan digunakan oleh pemaju besar. Walau bagaimanapun, kod sumber dapat digunakan oleh penggodam atau peretas untuk membuat curang atau retak dalam permainan.


Atau mungkin kode sumber digunakan untuk mencari proyek rahasia di dalamnya, atau menjadi ide permainan baru, seperti yang dikutip kami dari The Verge, Jumat (11/6/2021).


Selain kod sumber EA, penggodam juga mengaku memiliki SDK dan API dari Microsoft Xbox dan Sony, yang juga mereka jual di forum yang sama. Secara keseluruhan, mereka menjual 780 GB data yang dicuri.


EA juga telah mengesahkan bahawa terdapat beberapa kod sumber dan beberapa alat pengaturcaraan permainan yang dicuri oleh penggodam. Tetapi mereka berjanji bahawa tidak ada data pemain yang bocor dalam peretasan tersebut.

EA Digodam, Data Permainan FIFA 21 Bocor EA Digodam, Data Permainan FIFA 21 Bocor Reviewed by thecekodok on 6:34:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.