El Salvador Ingin Melombong Bitcoin Menggunakan Tenaga Gunung Berapi

 


Presiden El Salvador, Nayib Bukele, mempunyai idea baru untuk melombong Bitcoin. Dia meminta syarikat di negaranya untuk menyediakan sumber perlombongan menggunakan tenaga dari gunung berapi negara itu.

 Bukele meminta syarikat tenaga panas bumi milik negara, LaGeo, untuk mengembangkan rancangan untuk membangun kemudahan perlombongan Bitcoin dengan menggunakan tenaga yang dapat diperbaharui dari gunung berapi.


Sebelum ini, El Salvador juga merupakan negara pertama di dunia yang mengadopsi Bitcoin sebagai tender sah. Parlimen negara Amerika Tengah bersetuju dengan hasrat Nayib untuk merangkul cryptocurrency. "Situasi ini akan berkembang dengan cepat," kata Nayib.



Perlombongan Bitcoin itu sendiri sering menjadi sasaran kritikan dari ahli alam sekitar kerana ia membuang elektrik dan seterusnya, membazirkan sumber seperti arang batu. Dikhuatiri ini akan memberi kesan negatif pada masa depan Bumi, terutama di tengah-tengah ancaman perubahan iklim.


Maka tenaga yang boleh diperbaharui dari gunung berapi mungkin menjadi penyelesaian kerana dianggap bersih untuk melombong Bitcoin. "Jurutera kami baru saja memaklumkan bahawa mereka menggali kemudahan baru yang akan menyediakan sekitar 95MW tenaga geoterma yang seratus persen bersin dan sifar pelepasan dari gunung berapi kita," kata presiden itu.


Dengan ledakan baru-baru ini dalam serangan melombong Bitcoin di China, pelombong mungkin melihat ke negara lain. Kelulusan Bitcoin sebagai kaedah pembayaran dan juga proses perlombongan yang bersih akan menjadikan El Salvador salah satu negara tujuan.


Negara seperti Iceland juga mula menjadi lokasi popular untuk perlombongan Bitcoin. Sama seperti El Salvador, Iceland kaya dengan tenaga panas bumi dari banyak gunung berapi di negara itu.

El Salvador Ingin Melombong Bitcoin Menggunakan Tenaga Gunung Berapi El Salvador Ingin Melombong Bitcoin Menggunakan Tenaga Gunung Berapi Reviewed by thecekodok on 5:19:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.