Facebook mengharamkan selama 2 tahun, Donald Trump kecam Zuckerberg

 


Facebook pada Januari melarang akaun Donald Trump berikutan pelbagai posting provokatif menjelang akhir penggal sebagai presiden Amerika Syarikat. Tidak dinyatakan berapa lama, Facebook kini telah memutuskan bahawa Trump akan dilarang dari laman webnya selama dua tahun.

Tempoh blok dua tahun tidak hanya berlaku untuk Facebook tetapi juga Instagram. Facebook mengatakan bahawa apa yang dilakukan Trump adalah pelanggaran berat terhadap peraturan Facebook.


"Kami percaya tindakannya itu merupakan pelanggaran berat terhadap peraturan kami yang membawa hukuman tertinggi. Sekiranya kami menganggap masih ada risiko serius terhadap keselamatan orang ramai, kami akan memperpanjang sekatan itu dan akan terus menilai," kata Nick Clegg, naib presiden urusan global di Facebook.



Sebagai tindak balas terhadap sekatan itu, Trump mengatakan dia tidak menerimanya. "Keputusan Facebook adalah penghinaan kepada 75 juta dan yang lain yang memilih kami," kata Trump.


"Mereka tidak boleh melepaskan diri dari penapisan dan pembungkaman ini dan pada akhirnya kita akan menang. Negara kita tidak dapat lagi melakukan penyalahgunaan seperti ini," tambah Donald Trump.


Trump juga sebelumnya telah dilarang oleh Twitter sehingga suaranya lebih lembut. Selain mengkritik Facebook, Trump juga mengkritik pengasasnya Mark Zuckerberg. Trump ditunjukkan untuk terus mencalonkan diri untuk pilihan raya presiden berikutnya dan yakin akan menang.


"Kali berikutnya saya berada di Gedung Putih, tidak akan ada lagi makan malam dengan Mark Zuckerberg dan isterinya. Semuanya akan mengenai perniagaan," dia merengus.


Dengan larangan selama dua tahun, yang bermaksud Donald Trump akan dapat menggunakan akaunnya lagi menjelang pilihan raya presiden 2024. Tetapi tidak demikian di Twitter, akaunnya telah dilarang secara kekal berikutan rusuhan di bangunan Capitol.

Facebook mengharamkan selama 2 tahun, Donald Trump kecam Zuckerberg Facebook mengharamkan selama 2 tahun, Donald Trump kecam Zuckerberg Reviewed by thecekodok on 5:32:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.