FBI Membuat Aplikasi Pemesejan untuk memerangkap 800 Penjenayah

 


FBI secara senyap-senyap mengendalikan aplikasi pesanan terenkripsi selama dua tahun. Aplikasi ini dibuat khas untuk memerangkap penjenayah dan anggota mafia.

Aplikasi sembang yang disebut ANOM menawarkan perbualan yang selamat dan sulit untuk penjenayah sehingga mereka tidak terperangkap dengan penguatkuasa. Tetapi sebenarnya pemaju aplikasi telah berkolaborasi dengan FBI dan aplikasi tersebut digunakan sebagai pintu belakang untuk mengintip kegiatan jenayah penjenayah.


Aplikasi ANOM dipasang pada lebih daripada 12,000 peranti yang dikerahkan di beratus-ratus organisasi jenayah. Antara 2019 dan 2021, aplikasi menyedot 27 juta mesej dan memainkan peranan besar dalam Operasi Greenlight / Trojan Shield yang menahan 800 penjenayah.



Mesej yang dikupas dari aplikasi ini berjaya mengungkap kegiatan jenayah berskala besar dan merampas lapan tan kokain, 22 tan ganja, 250 senjata api, dan USD 48 juta dalam mata wang tradisional dan crypto, seperti dikutip dari The Verge, Rabu (9/09) / 2011). 6/2021).


Asal permohonan ANOM bermula setelah rangkaian Phantom Secure ditutup oleh polis pada tahun 2018. FBI menuduh rangkaian yang disulitkan ini digunakan secara eksklusif oleh penyeludup dadah dan organisasi jenayah lain.


Seorang pemberi maklumat yang sebelum ini menjual peranti Phantom Source memberitahu FBI bahawa mereka sedang membina generasi baru peranti yang disulitkan yang disebut ANOM. Pemberi maklumat ini menawarkan sistem tersebut kepada FBI dan Polis Persekutuan Australia, dan kemudian menjualnya ke rangkaian jenayah yang ada.


Selama dua tahun aplikasi ANOM digunakan oleh mafia Itali, geng motosikal, dan rangkaian ubat antarabangsa. Tidak banyak yang mereka tahu bahawa aplikasi sembang yang dianggap selamat sebenarnya mempunyai 'kunci induk' yang membolehkan penguatkuasa untuk membongkar kandungan pada peranti tersebut, dan setiap peranti mempunyai nombor ID khas yang terikat dengan nama pengguna yang dipilih.


Mesej yang dihantar oleh penjenayah dalam aplikasi ini kemudian diteruskan ke pelayan yang dapat diakses oleh FBI, AFP, Europol dan agensi polis lain. Organisasi jenayah yang menggunakan aplikasi ANOM tersebar di 90 negara, dengan Jerman, Belanda, Sepanyol, Australia dan Serbia sebagai negara dengan pengguna terbanyak.


Populariti aplikasi meletup pada awal 2021 setelah pihak penguatkuasa menahan Sky Global, aplikasi pesanan lain yang disulitkan yang banyak digunakan oleh penjenayah.

FBI Membuat Aplikasi Pemesejan untuk memerangkap 800 Penjenayah FBI Membuat Aplikasi Pemesejan untuk memerangkap 800 Penjenayah Reviewed by thecekodok on 3:06:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.