Gen Mempengaruhi Umur Orang di Dunia? Ini adalah Penjelasan Sains


 Ketika ulang tahun seseorang, harapan yang sering disebut adalah 'mengucapkan selamat umur' kepada anda. Ramai orang berusaha untuk bersenam dan makan sihat untuk jangka hayat yang lebih lama.

Sebenarnya, ada beberapa perkara yang mempengaruhi jangka hayat seseorang. Persoalannya, adakah ini juga diwarisi dari genetik?


Purata jangka hayat di negara membangun ialah 80 tahun. Manusia tertua yang pernah hidup berumur 122 tahun. Walaupun begitu, umur panjang manusia boleh berbeza-beza, ada yang masih muda atau yang tua.



Makluman Sains seperti yang terlihat pada hari Isnin (7/6/2021) bertanya kepada pakar penuaan, ahli biologi sel dan ahli genetik mengenai apakah umur panjang ditentukan oleh genetik.


Profesor Dame Janet Thornton, pakar anti-penuaan dan biologi sel mengatakan genetik menyumbang kurang dari 30% dari usia seseorang.


"Namun, memang benar bahawa umur panjang cenderung berlaku dalam keluarga, iaitu beberapa keluarga mempunyai banyak orang tua," katanya.


Sukar untuk menentukan apakah keberadaan keluarga dengan banyak orang yang sangat tua disebabkan oleh genetik atau persekitaran, kerana sering kali ahli keluarga mengamalkan diet dan gaya hidup yang sama. Mengkaji DNA orang-orang berumur panjang ini sebenarnya dapat memberitahu kita lebih banyak mengenai perkara ini.


Selanjutnya, Profesor Ken Parkinson, seorang pakar anti-penuaan dan onkologi dari Queen Mary University London berpendapat bahawa gaya hidup sihat lebih banyak mempengaruhi usia seseorang. Kesan gaya hidup pada umur panjang dapat dilihat dengan jelas ketika kita melihat bagaimana jangka hayat rata-rata telah meningkat selama beratus-ratus tahun kerana peningkatan aksesori air bersih, makanan dan rawatan perubatan.


Secara intuitif, dinyatakan bahawa mengehadkan pengambilan kalori boleh dikaitkan dengan umur panjang pada manusia. Faktor gaya hidup lain adalah senaman. Walaupun senaman sederhana selama 15 minit sehari terbukti meningkatkan jangka hayat sekitar 3 tahun.


Kesimpulannya, umur panjang individu di kalangan manusia dipengaruhi oleh genetik, tetapi ini bukan faktor utama.

Gen Mempengaruhi Umur Orang di Dunia? Ini adalah Penjelasan Sains Gen Mempengaruhi Umur Orang di Dunia? Ini adalah Penjelasan Sains Reviewed by thecekodok on 3:34:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.