Google, Apple, Microsoft, dan Mozilla Crowd Membangunkan Pelanjutan Penyemak Imbas

 


Sambungan penyemak imbas sangat berguna untuk pengguna, sama ada sambungan Chrome, add-on Firefox, atau sambungan Safari. Walau bagaimanapun, untuk mengusahakannya dalam pelbagai penyemak imbas sering menjadi masalah bagi pembangun. Oleh itu, Google, Apple, Microsoft, dan Mozilla turut mengembangkannya.

Sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyeragamkan pelanjutan penyemak imbas, syarikat teknologi gergasi utama di pasaran penyemak imbas termasuk Google, Apple, Microsoft, dan Mozilla, telah bergabung untuk membentuk Kumpulan Komuniti WebExtensions (WECG).


Kumpulan Komuniti Ekstensi Web

Matlamat Kumpulan Komuniti WebExtensions (WECG) adalah untuk memudahkan pembangun membuat pelanjutan penyemak imbas. Untuk mencapainya, vendor penyemak imbas yang mengambil bahagian ingin menentukan model fungsi, API, dan izin yang konsisten melalui komuniti ini. WECG juga ingin meningkatkan kebolehpercayaan keseluruhan pelanjutan penyemak imbas dengan menggariskan seni bina yang meningkatkan prestasi dan keselamatan.



"Dengan menggunakan model peluasan yang ada dan API yang didukung oleh Chrome, Microsoft Edge, Firefox, dan Safari sebagai landasan, kami akan mulai dengan mengerjakan spesifikasi. Kami bertujuan untuk mengenal pasti kesamaan, membawa implementasi ke dalam penjajaran yang lebih dekat, dan memetakan kursus evolusi. "masa depan," pasukan menulis dalam pengumuman di laman web mereka.




Namun, seperti yang dikutip dari Beebom, ini tidak bermaksud bahawa penyemak imbas tidak lagi memperkenalkan API baru yang menyokong kes penggunaan tertentu. Dalam catatan yang sama, WECG menjelaskan bahawa komuniti mereka tidak akan menentukan setiap aspek platform peluasan web.


"Kami tidak berencana untuk menentukan, menstandardisasi, atau mengkoordinasikan sekitar penandatanganan atau peluasan penghantaran. Setiap vendor penyemak imbas akan terus mengoperasikan kedai peluasan mereka sepenuhnya secara bebas, dengan dasar teknikal, ulasan dan editorial mereka sendiri," tambah catatan itu.


Komuniti menggesa pembuat penyemak imbas lain untuk bergabung dalam usaha ini. Selain itu, mereka juga akan mengundang sumbangan setelah mendedahkan draf spesifikasi pertama. Diharapkan dengan inisiatif ini, kami dapat memperoleh sambungan yang lebih baik untuk Mac, Windows dan penyemak imbas lain.

Google, Apple, Microsoft, dan Mozilla Crowd Membangunkan Pelanjutan Penyemak Imbas Google, Apple, Microsoft, dan Mozilla Crowd Membangunkan Pelanjutan Penyemak Imbas Reviewed by thecekodok on 2:48:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.