Hapus Tweet Presiden, Twitter Disekat di Negara Ini

 


Twitter disekat di Nigeria untuk jangka waktu yang tidak lama setelah mereka menghapus tweet oleh presiden Nigeria Muhammadu Buhari.

Dalam utas penjelasan di Twitter, Kementerian Kebudayaan dan Maklumat Nigeria mengatakan bahawa penyekat itu dilakukan oleh Twitter berulang kali melakukan aktiviti yang dapat melemahkan kewujudan pemerintah Nigeria.


Keputusan ini diambil beberapa hari setelah Twitter menghapus tweet dari Presiden Buhari yang dianggap melanggar peraturan tingkah laku kasar yang ditetapkan oleh Twitter.



Tidak hanya menghalangi, pemerintah Nigeria juga mengancam akan menangkap dan mendakwa warga yang masih menggunakan platform media sosial. Sebabnya, setelah sekatan itu, banyak warga Nigeria menggunakan VPN untuk terus menggunakan Twitter.


Dalam tweet yang dipadamkan, Presiden Buhari mengancam akan menghukum pemisah. Dan tweet tersebut dianggap melanggar peraturan yang diterapkan oleh Twitter.


"Banyak dari mereka yang tidak berperilaku dewasa ini terlalu muda untuk mengetahui kehancuran dan kehilangan nyawa yang berlaku semasa perang Biafra," tulis Presiden Buhari.


"Kami di ladang selama 30 bulan, yang melalui perang, akan memperlakukan mereka dalam bahasa yang mereka fahami," sambung Buhari, yang semasa Perang Biafra adalah jeneral.


Twitter, melalui pasukan Dasar Awam, menyesali penyekat platformnya di Nigeria, dan memanggil akses ke kebebasan dan internet terbuka sebagai hak asasi manusia di era moden ini.


"Kami akan berusaha untuk memulihkan akses bagi pengguna di Nigeria yang bergantung pada Twitter untuk berkomunikasi dan berhubung dengan dunia," tulis Twitter di akaun @Policy.

Hapus Tweet Presiden, Twitter Disekat di Negara Ini Hapus Tweet Presiden, Twitter Disekat di Negara Ini Reviewed by thecekodok on 4:18:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.