Hebat! Haiwan Ini Hidup Lagi Setelah 24,000 Tahun Pembekuan

 


Terdapat makhluk ajaib di bawah tanah di lapisan ais Siberia. Beribu-ribu tahun, makhluk ini tertidur. Tetapi ada sesuatu yang pelik. Bukan hanya hidup semula, makhluk ini segera membiak sebaik sahaja bangun dari tidur yang lama.

"Laporan kami adalah bukti paling sukar setakat ini bahawa haiwan multisel dapat bertahan selama puluhan ribu tahun dalam kriptobiosis, keadaan metabolisme yang hampir terhenti sepenuhnya," kata ahli biologi Stas Malavin dari Makmal Cryologi Tanah di Institut Fisikokimia dan Biologi Masalah.


Makhluk itu adalah salah satu invertebrata mikroskopik yang disebut rotifers. Haiwan akuatik kecil ini hidup di perairan di seluruh dunia, dan kemampuan mereka untuk bertahan dalam keadaan seperti pembekuan dan dehidrasi telah menarik minat banyak pakar.



Dipetik dari Science Alert, Selasa (8/6/2021), kajian dan eksperimen sebelumnya telah membuktikan bahawa mereka dapat bertahan selama bertahun-tahun dalam keadaan kriptobiotik, di mana tubuh menghentikan semua fungsi biologi alias animasi yang digantung. Dalam keadaan beku, para pakar tahu bahawa mereka boleh bertahan selama satu dekad.


Pemulihan rotifers, spesies air tawar dari genus Adineta, menunjukkan bahawa pemulihan nematoda bukan sekadar kebetulan. Sampel permafrost dikumpulkan dari 3.5 meter (11.5 kaki) bawah tanah di Sungai Alazeya di Siberia Utara. Ia mengandungi tanah liat yang kaya dengan ais dari Late Pleistocene. Sampel dianggarkan berumur sekitar 24,000 tahun.


Pasukan ini berharap dapat melakukan kajian lebih lanjut dengan harapan dapat mengenal pasti apa yang menyebabkan mereka bertahan begitu lama. Ini dapat membantu mengenal pasti cara untuk melindungi sel organisma yang lebih kompleks.


Salah satu pemutar yang dihidupkan semula. Foto: Michael Plewka melalui Science Alert

"Organisma multiselular dapat dibekukan dan disimpan seperti itu selama ribuan tahun dan kemudian hidup kembali (adalah) impian banyak penulis fiksyen," kata Malavin.


"Sudah tentu, semakin kompleks organisma, semakin sukar untuk menjadikannya hidup dalam keadaan beku dan, untuk mamalia, saat ini mustahil. Namun, beralih dari organisma bersel tunggal ke organisma dengan usus dan otak, walaupun mikroskopik, adalah langkah besar ke hadapan, "katanya. Penyelidikan ini telah diterbitkan dalam Biologi Semasa.

Hebat! Haiwan Ini Hidup Lagi Setelah 24,000 Tahun Pembekuan Hebat! Haiwan Ini Hidup Lagi Setelah 24,000 Tahun Pembekuan Reviewed by thecekodok on 1:55:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.