Huawei Melancarkan HarmonyOS, Bolehkah Ia Mencabar Android?

 


Setelah tidak dibenarkan menggunakan versi penuh sistem operasi Android kerana sekatan AS, Huawei benar-benar berpusing menggunakan OS sendiri, HarmonyOS. Bolehkah OS ini menjadi lawan yang dikira untuk Android pada masa akan datang?

Memandangkan Huawei adalah vendor telefon bimbit gergasi, Harmony akan segera digunakan dalam begitu banyak peranti. Pada akhir tahun ini, Huawei dilaporkan menargetkan 300 juta peranti untuk dipasang HarmonyOS.


Jadi dapat dikatakan bahawa akan terjadi migrasi besar-besaran, dengan sekitar 100 jenis telefon dan tablet. Pada mulanya migrasi akan dilakukan di China kerana penduduk di sana sudah terbiasa tidak menggunakan Android versi penuh sehingga lebih mudah dilakukan.



Kejayaan HarmonyOS bukanlah perkara yang mudah dicapai. Android dan iOS begitu hebat dan pada masa lalu, pencabar seperti Windows Phone hingga Samsung Bada akhirnya tersekat.







Untuk kejayaan HarmonyOS, Huawei secara agresif menarik pemaju untuk bersaing dalam mengembangkan aplikasinya. Koleksi aplikasi yang lengkap dan besar sememangnya penting di mata pengguna.


Huawei juga memastikan bahawa pengguna dapat memasang aplikasi Android di HarmonyOS 2.0. Aplikasi boleh dimuat turun di AppGallery atau melalui Petal.


Sehingga kini, lebih daripada 500,000 pemaju sedang membina aplikasi berasaskan HarmonyOS. Tidak jelas sama ada Google, Facebook, dan aplikasi utama lain di Barat menggunakan versi HarmonyOS ini. "Satu-satunya perkara yang kekurangan HarmonyOS adalah pemaju barat yang besar," kata Neil Shah, penyelidik di Counterpoint Research.


Shah meramalkan HarmonyOS berpotensi untuk berjaya di Afrika dan Eropah, di mana Huawei sangat popular. Namun, pasaran seperti Amerika Syarikat tentu sukar ditembusi, begitu juga dengan negara lain yang lebih suka Android sahaja.


"Huawei menghadapi cabaran besar di luar China. Terdapat keyakinan pengguna yang hilang akibat sekatan AS yang akan menjadi cabaran untuk ditundukkan," kata Ben Wood dari CCS Insight.

Huawei Melancarkan HarmonyOS, Bolehkah Ia Mencabar Android? Huawei Melancarkan HarmonyOS, Bolehkah Ia Mencabar Android? Reviewed by thecekodok on 4:43:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.