Inilah Kehidupan Bill Gates Sebelum Microsoft

 


Bill Gates tidak dapat dipisahkan dari nama syarikat yang ditubuhkannya, Microsoft. Dari situ dia juga menjadi salah satu orang terkaya di dunia. Seperti apa kehidupannya sebelum menjadi Pengasas Microsoft?

Bill Gates dilahirkan pada 28 Oktober 1955 di Seattle, Washington. Ayahnya William H. Gates Senior adalah peguam korporat dan ibunya, Mary Maxwell Gates, adalah seorang guru yang kemudian bertugas di dewan First Interstate Bank, Pacific Northwest Bell, dan National Board of the United Way.


Gates mempunyai seorang kakak perempuan, Kristianne, dan seorang adik perempuan, Libby. Ketika Gates berumur 13 tahun, ibu bapanya mendaftarkannya di Seattle's Lakeside School. Nah, di Lakeside suami Melinda Gates bertemu Paul Allen, yang akan membantu mencari Microsoft.



Laman Pelancaran, Rabu (2/6/2021) Bill Gates cemerlang dalam matematik dan sains semasa di sekolah. Di satu pihak, Gates mempunyai minat terhadap teknologi, tepatnya ketika dia berusia 13 tahun. Dia menulis program dalam bahasa komputer ASAS. Program ini adalah permainan tic-tac-toe di mana pengguna boleh bermain melawan komputer.


Bill Gates dan Paul Allen menjadi kawan baik walaupun Allen dua tahun lebih tua dari Gates. Gates dan Allen terikat kerana minat mereka yang sama terhadap komputer. Kebolehan Gates meningkat, dia dapat menulis program komputer di Lakeside untuk menjadualkan kelas pelajar. Gates kemudian menggunakan ini untuk keuntungannya dengan mengubah suai program agar dia hanya akan ditempatkan di kelas dengan majoriti pelajar perempuan.


Ketika Gates berusia 17 tahun, dia berniaga dengan Paul Allen mengembangkan 'Traf-o-Data' yang merupakan program komputer yang memantau corak lalu lintas di Seattle. Selepas kejayaan ini, Gates ingin berhenti sekolah, tetapi ibu bapanya mahu dia pergi ke kuliah dan menjadi peguam seperti ayah Gates.


Bill Gates lulus dari Lakeside pada tahun 1973. Dia mendapat skor yang hampir sempurna di SAT dengan 1590 daripada 1600. Dia kemudian menghadiri Universiti Harvard hingga tahun pertamanya.


Semasa di Harvard, Gates bertemu dengan Steve Ballmer. Selama ini, Paul Allen berhenti sekolah dan bekerja di Honeywell. Musim panas selepas tahun pertamanya, Gates juga mendapat pekerjaan di Honeywell.


Artikel yang mengubah kehidupan Bill Gates

Pada tahun 1975, Bill Gates membaca artikel yang mengubah segalanya. Artikel itu diterbitkan dalam majalah Popular Electronics Magazine edisi Januari 1975 yang membincangkan minicomputer Altair 8800. Micro Instrumentation and Telemetry Systems (MITS) adalah sebuah syarikat Mexico.


Ini menjadikan Gates dan Allen lebih berminat dalam industri komputer peribadi. Ingin lebih terlibat dalam komputer peribadi, Gates dan Allen ingin mengetahui sama ada MITS berminat dengan perisian yang dia kembangkan.


Nasib baik untuk Gates dan Allen, MITS berminat dengan jenis perisian yang dibincangkan oleh Gates dan Allen. Allen dan Gates akhirnya mengembangkan perisian BASIC untuk Altair 8800. Allen dan Gates diupah untuk bekerja di MITS. Kurang dari setahun kemudian, Gates meninggalkan Harvard dan membentuk Micro-Soft dengan Paul Allen pada 4 April 1975.


Inilah yang kemudian menjadi Microsoft. Dari sana, sejarah Bill Gates menjadi seperti sekarang ini.

Inilah Kehidupan Bill Gates Sebelum Microsoft Inilah Kehidupan Bill Gates Sebelum Microsoft Reviewed by thecekodok on 1:26:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.