Instagram bagi Bonus Tunai bagi Pencipta Kandungan untuk rajin Livestream

 


Facebook dan Instagram sedang mengembangkan inisiatif baru untuk membantu pencipta mereka memperoleh pendapatan tambahan. Inisiatif baru ini diumumkan secara langsung oleh Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg pada acara Creator Week.

Melalui program baru ini, pencipta dan pemengaruh dapat memperoleh pendapatan tambahan dengan mencapai tonggak tertentu semasa siaran langsung. Pencipta Instagram dapat memperoleh bonus dengan menjual lencana semasa live streaming, atau semasa live streaming dengan akaun lain.


Sementara itu, pencipta di Facebook dapat memperoleh bonus itu dengan mengambil bahagian dalam 'Stars Challenges', yang akan memberi bonus kepada pencipta setelah memenuhi sasaran streaming langsung yang telah ditentukan dan menyelesaikan misi lain.



Selain memberikan penghasilan tambahan untuk pencipta dan penyokong, inisiatif baru ini juga akan mendorong mereka untuk membuat lebih banyak kandungan untuk peminat mereka di Instagram dan Facebook.


"Kami percaya bahawa anda harus dihargai atas nilai yang anda berikan kepada peminat dan komuniti anda secara keseluruhan," kata Zuckerberg.


Di samping itu, Zuckerberg juga mendedahkan cara baru bagi pencipta untuk mendapatkan komisen dari jawatan sokongan. Dengan perubahan ini, jenama dapat menetapkan bayaran komisen untuk produk yang mereka jual di Instagram.


Pembuat dan pemberi pengaruh yang menandakan produk ini di pos mereka akan mendapat komisen berdasarkan jumlah produk yang dijual melalui catatan mereka. Instagram akan menguji program komisen ini dengan segelintir pencipta dan perniagaan di Amerika Syarikat seperti Benefit, Kopari, MAC, Pat McGrath Labs dan Sephora.


Terakhir, Instagram juga membenarkan pencipta memautkan kedai dalam talian mereka ke profil Instagram mereka. Teaser ciri ini telah dinyatakan oleh Zuckerberg sebelumnya tetapi baru kali ini ia mula dilancarkan kepada para pencipta.


Dalam acara ini, Zuckerberg juga mengatakan bahawa Facebook akan mula mengambil komisen dari penghasilan pencipta bermula pada tahun 2023. Tetapi dia menekankan bahawa pemotongan Facebook tidak akan sebesar Apple dan yang lain yang mengambil komisen sebanyak 30%.

Instagram bagi Bonus Tunai bagi Pencipta Kandungan untuk rajin Livestream Instagram  bagi Bonus Tunai bagi Pencipta Kandungan untuk rajin Livestream Reviewed by thecekodok on 2:38:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.