Jualan di Apple App Store Mencapai USD643 Juta

 


Apple App Store dilaporkan menghasilkan pendapatan USD 643 juta  selama tahun 2020.

Menurut laporan bertajuk 'Perspektif Global mengenai Ekosistem Apple App Store', pendapatan tersebut berasal dari penjualan dan langganan aplikasi, meningkat 24% dari USD 519 juta yang diperoleh App Store pada tahun 2019.


Dalam pendapatan tersebut, Apple juga akan mendapat potongan harga, termasuk penjualan iklan. Laporan itu menyatakan bahawa pada tahun 2020 bukan sahaja pemaju dapat mengembangkan perniagaan mereka, tetapi juga memperluas asas pengguna mereka.


Di samping itu, terdapat juga data yang menyatakan bahawa jumlah pemaju kecil telah meningkat sebanyak 40% berbanding dengan jumlah pada tahun 2015. Pembangun kecil yang disebut di sini adalah pembangun yang muat turun aplikasinya kurang dari 1 juta kali dan jumlah pendapatannya adalah di bawah USD 1 juta.


Menurut data yang ada, terdapat 90% daripada semua pembangun di App Store yang termasuk dalam kategori ini. Oleh itu, pemaju kecil ini, 25% daripadanya, telah melihat peningkatan pendapatan sebanyak 25% setiap tahun selama lima tahun terakhir.


80% pembangun kecil mempunyai aplikasi yang tersebar di App Store dari pelbagai negara. Rata-rata, pemaju mendapat pendapatan daripada pengguna yang berasal dari lebih dari satu negara.


Secara keseluruhan, App Store kini tersedia di lebih dari 175 negara, menyokong lebih dari 40 bahasa, 45 mata wang berbeza, lebih dari 200 kaedah pembayaran.


"Aplikasi yang kami perlukan semasa pandemik dapat mengubah kehidupan dengan berbagai cara - dari belanja di rumah, alat pembelajaran untuk ibu bapa, guru, hingga permainan dan hiburan yang imajinatif. Hasilnya bukan hanya aplikasi hebat untuk pengguna; pekerjaan, peluang dan inovasi yang akan menjadi asas bagi ekonomi global untuk tahun-tahun akan datang, "kata CEO Apple Tim Cook.

Jualan di Apple App Store Mencapai USD643 Juta Jualan di Apple App Store Mencapai USD643 Juta Reviewed by thecekodok on 3:47:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.