Kembalinya EXO, Mari Kita Mengetahui Transformasi Sejak Album Pertama

 


Peminat K-Pop pasti akrab dengan boyband SM Entertainment, EXO. Boyband sembilan anggota ini dibentuk pada tahun 2011 dan memulakan tahun berikutnya. Pada tahun ke-10, EXO telah kembali untuk menyambut peminat dengan mengeluarkan album baru. Sebelum bercakap mengenai album baru, seperti apa transformasi boyband Korea ini? Ayuh, lihat ulasan berikut!


Pada tahun 2011, EXO di bawah SM Entertainment memulakan debutnya dengan 12 ahli. Ahli EXO ini adalah Suho sebagai pemimpin, KAI, Chanyeol, Sehun, DO, Kris, Lay, Xiumin, Luhan, Chen, Tao, dan Baekhyun. Dua belas anggota terbahagi kepada dua, iaitu EXO-K yang memberi tumpuan untuk mempromosikan lagu Korea dan EXO-M dalam bahasa Mandarin. Single pertama mereka, Mama, menduduki tangga teratas dan memimpin EXO sebagai pendatang baru yang paling berpengaruh.


EXO dikenali oleh media sebagai Raja K-Pop. Ini tidak lain adalah kerana boyband menjadi selebriti paling berpengaruh di Korea Selatan dari tahun 2014 hingga 2018. Populariti mereka tidak lain adalah album dengan hits dan menduduki tangga teratas di Korea Selatan. Beberapa lagu yang mencuri perhatian sejak debut EXO adalah Growl, Love Me Right, History, Miracles pada bulan Disember, Overdose, Monster, Ko Ko Bop, Power, dan banyak lagi.


Di sebalik kejayaan EXO, terdapat beberapa perkara penting yang mengecewakan peminat mereka, EXO-L. Salah satu perkara yang paling mencuri perhatian media adalah kehilangan tiga anggota EXO, iaitu Luhan, Kris, dan Tao. Walaupun mereka bertiga menamatkan kontrak mereka dan meninggalkan EXO, boyband ini masih berjaya. Salah satu bukti adalah kejayaan mengadakan lawatan konsert, mulai dari The Lost Planet hingga EXplOration.


EXO adalah boyband yang produktif melepaskan single. Menariknya, ahli juga aktif dengan aktiviti individu. Sebilangan daripada mereka mula berminat dengan dunia lakonan, seperti DO. Ada juga yang melanggan OST drama Korea, seperti Chen. Yang lain memberi tumpuan kepada kerjaya solo dan mengeluarkan album solo, salah satunya adalah Baekhyun. Kini, sebilangan mereka telah memasuki perkhidmatan ketenteraan.


Album khas yang akan dilancarkan berjudul Don't Fight The Feeling. Konsep MV juga menarik. Album baru dari EXO ini hanya diisi oleh enam ahli, iaitu DO, Baekhyun, Chanyeol, Sehun, Kai dan Xiumin. Sementara itu, Suho dan Chen telah bergabung dalam perkhidmatan ketenteraan dan Lay memfokuskan diri pada karier solonya di negara asalnya. Bagaimana pula, tidak sabar menunggu album baru EXO kan?

Kembalinya EXO, Mari Kita Mengetahui Transformasi Sejak Album Pertama Kembalinya EXO, Mari Kita Mengetahui Transformasi Sejak Album Pertama Reviewed by thecekodok on 2:30:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.