Lelaki Terkaya di Dunia Membawa Saudaranya ke Angkasa


 Jeff Bezos akan terbang ke angkasa dengan roket New Origin dari Blue Origin. Tetapi lelaki terkaya di dunia tidak akan terbang sendiri, dia mengajak saudaranya Mark untuk mengambil bahagian dalam penerbangan ujian ini.

Berita ini diumumkan secara langsung oleh Bezos melalui catatan di Instagram. Dia dan abangnya akan terbang pada 20 Julai, bersempena dengan penerbangan roket New Shepard yang berawak pertama.


Dalam sebuah video yang disiarkan di Instagram, Bezos mengatakan perjalanan ke angkasa telah menjadi impiannya sejak sekian lama. Penerbangan ini juga menjadi lebih bermakna kerana abangnya ada bersamanya.



"Sejak berusia lima tahun, saya bermimpi terbang ke angkasa lepas," kata Bezos dalam kapsyen video tersebut, seperti dikutip oleh The Verge, Isnin (7/6/2021).


"Pada 20 Julai, saya akan meneruskan perjalanan dengan abang saya. Pengembaraan paling hebat, dengan sahabat saya. #GradatimFerociter," sambungnya.







Ini akan menjadi penerbangan berawak pertama untuk roket Shepard Baru. Cukup unik untuk melihat penerbangan roket berawak pertama yang dibawa oleh pemilik syarikat yang juga merupakan orang terkaya di dunia.


Saudara Bezos akan menaiki Crew Capsule yang diletakkan di atas roket New Shepard. Kapsul ini dapat memuatkan enam penumpang dan dilengkapi dengan tingkap besar untuk melihat ruang luar.


Roket ini akan terbang dan mencapai sempadan antara Bumi dan angkasa atau apa yang biasa disebut garis Karman. Setelah mencapai tahap ini, kapsul akan terpisah dari roket dan membolehkan penumpang di dalamnya mengalami sensasi melayang di angkasa.


Kapsul dan roket kemudian akan mendarat secara berasingan, dengan kapsul mendarat di gurun Texas Barat menggunakan payung terjun.


Penerbangan berawak baru Shepard akan diikuti oleh tiga penumpang. Selain Jeff dan Mark Bezos, penerbangan ini akan diikuti oleh pemenang lelongan dalam talian yang diadakan oleh Blue Origin.


Lelong ini akan berlangsung sehingga 12 Jun dan akan berakhir dengan proses lelongan langsung. Pada masa ini tawaran tertinggi mencapai USD 2,8 juta 

Lelaki Terkaya di Dunia Membawa Saudaranya ke Angkasa Lelaki Terkaya di Dunia Membawa Saudaranya ke Angkasa Reviewed by thecekodok on 1:57:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.