Menggunakan Baking Soda Sebagai Rawatan Muka? Ketahui Kesan Sampingannya!


 Sekiranya anda ingin mengetahui sama ada kandungan baking soda sesuai atau tidak di wajah anda, anda harus melakukan ujian terlebih dahulu. Kaedahnya cukup mudah, buat sedikit pasta soda penaik dan kemudian sapukan pada tengkuk. Tunggu beberapa minit, jika anda merasa panas, segera bersihkan. Penampilan panas menunjukkan bahawa kulit anda tidak sesuai untuk penggunaan baking soda.


Namun, jika anda tidak merasakan keluhan ketika mencubanya, anda boleh terus menggunakannya di wajah anda. Walaupun bahan semula jadi ini sesuai untuk anda gunakan, ada baiknya anda tidak menggunakannya secara berlebihan. Penggunaan baking soda secara berlebihan boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan kulit. Daripada mendapatkan wajah yang bersih dan cerah, anda mungkin mengalami kesan sampingan berikut:


1. Kerosakan pada lapisan kulit


Baking soda mempunyai sifat pengelupasan yang dapat membuat kulit wajah mengelupas. Ini sebenarnya bermanfaat, kerana sel-sel kulit mati di wajah akan dikeluarkan dengan sempurna. Namun, jika digunakan secara berlebihan, lapisan kulit epidermis atau epidermis pada wajah menjadi lebih nipis sehingga juga mengelupas.


Lapisan epidermis ini berfungsi melindungi wajah daripada terkena sinaran UV. Sementara itu, epidermis berfungsi sebagai penapis habuk dan kotoran sehingga tidak memasuki lapisan kulit wajah yang lebih dalam.


2. Kulit Muka Menjadi Kering


Kesan sampingan lain dari baking soda adalah kulit kering. Sekiranya digunakan oleh pemilik kulit berminyak, baking soda adalah penyelesaian tersendiri bagi mereka. Baking soda mempunyai sifat alkali atau alkaloid yang dapat mengatasi pengeluaran minyak berlebihan (sebum) pada wajah.


Walau bagaimanapun, ia harus diperhatikan lagi. Sekiranya anda menggunakannya terlalu kerap, pengeluaran minyak di wajah anda akan menurun secara drastik. Wajah anda akan menjadi sangat kering, yang akan menjadikan wajah anda lebih kusam, tidak lentur, malah cepat berkerut. Jadi, anda harus memberi perhatian lagi sebelum benar-benar menggunakan baking soda sebagai produk penjagaan wajah.


Apa Kaedah Lain Yang Harus Dilakukan?

Baking soda mengandungi tahap pH yang mencapai 9. Jika terlalu kerap disapu ke wajah, dikhuatiri semua minyak semula jadi akan hilang. Di sini, kulit tidak akan dilindungi daripada bakteria. Bukan hanya itu, terlalu kerap menggunakan baking soda pada wajah juga dapat melambatkan proses penyembuhan kulit dan mengeringkannya.


Bagi sebilangan orang, baking soda mungkin dapat membantu proses penyembuhan jerawat. Namun, kerana kandungan alkali, baking soda juga dapat mengganggu kestabilan pH wajah. Oleh itu, kulit menjadi lebih kering dan sensitif. Oleh itu, penggunaan baking soda untuk merawat masalah kulit tidak digalakkan.


Sekiranya anda ingin terus menggunakan baking soda, anda harus memperhatikan bahagian penggunaannya dan lakukan ujian pada tengkuk leher terlebih dahulu. Juga, jangan lupa menggunakan pelembap kulit setelah menggunakan baking soda. Sekiranya terdapat tanda-tanda masalah seperti gatal, kemerahan kulit, atau sensasi terbakar, segera basuh dengan air dan berhenti menggunakannya.

Menggunakan Baking Soda Sebagai Rawatan Muka? Ketahui Kesan Sampingannya! Menggunakan Baking Soda Sebagai Rawatan Muka? Ketahui Kesan Sampingannya! Reviewed by thecekodok on 11:33:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.