NASA menjumpai planet seperti Bumi, mungkin ada air

 


Exoplanet yang menyerupai Bumi telah ditemui oleh penyelidik NASA. Jaraknya dianggarkan 90 tahun cahaya dari Bumi. Bagaimana keadaannya?

Penyelidik dari Laboratorium Jet Propulsion NASA dan University of New Mexico menemui planet yang disebut TOI-1231 b. Eksoplanet ini, sebagai planet di luar Sistem Suria disebut, mengorbit bintang merah.


Para penyelidik dapat mengira bagaimana keadaan planet ini, walaupun tentu saja tidak 100% tepat. Ukurannya antara planet Bumi dan Neptunus, disebut sub Neptunus dan berputar di sekitar bintangnya sepenuhnya selama 24 hari.


Salah satu persamaannya ialah suhu udara dianggap tidak jauh berbeza dengan suhu Bumi. Sesungguhnya, jarak antara TOI-1231 b dan bintangnya adalah lapan kali lebih dekat daripada Bumi ke Matahari. Tetapi cahaya dari bintang kurang kuat daripada cahaya matahari.



Eksoplanet ini diselimuti atmosfer dengan suhu sekitar 60 darjah Celsius, menjadikannya salah satu eksoplanet paling sejuk. Ada juga kemungkinan ada awan dan selain itu ada juga air. Untuk menentukannya, penyelidikan yang lebih mendalam diperlukan.


"Pengamatan masa depan planet baru ini akan memungkinkan kita untuk menentukan seberapa besar awan air yang biasa atau jarang terbentuk," kata Jennifer Burt, seorang saintis di Jet Propulsion Laboratory.


"TOI-1231 b mungkin mempunyai banyak hidrogen atau atmosfer hidrogen-helium, atau wap air yang padat. Planet ini mungkin serupa dengan planet jiran kita. Berbanding dengan kebanyakan planet yang dikesan, yang biasanya panas, TOI-1231 b sejuk, "tambahnya.


Penemuan planet seperti Bumi bukanlah perkara baru. Sebagai contoh, salah satu yang paling menarik ialah K2-18b yang berada di zon habitat. Zon habitat adalah planet di sekitar bintang atau matahari di mana suhu membolehkan air wujud dalam keadaan cair di permukaan planet. Seperti yang diketahui, air adalah elemen sokongan kehidupan yang paling penting.


Exoplanet berada jauh, 111 tahun cahaya dari Bumi, sehingga mustahil untuk menghantar kapal angkasa ke sana. Jadi, pilihannya ialah menunggu teleskop generasi baru untuk menyiasat lebih lanjut.

NASA menjumpai planet seperti Bumi, mungkin ada air NASA menjumpai planet seperti Bumi, mungkin ada air Reviewed by thecekodok on 5:21:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.